De laatste testfase: personeel opleiden voor de Uithoornlijn
Op 21 juli is het zover: GVB gaat doorrijden op de nieuwe Uithoornlijn. Daarvoor leiden zij in de laatste testfase een groot aantal personeelsleden op. Wat houdt het opleiden in en wat merken omwonenden hiervan? Urmila Jarbandhan en Jorrit Teerink van GVB lichten deze fase toe.
Door Stephanie Versteeg
Het afgelopen half jaar heeft Dura Vermeer alle systemen uitgebreid getest. In deze laatste testfase staat het personeel van GVB centraal. ‘Testen doen we om meerdere redenen: enerzijds om te weten of alles werkt en anderzijds om vertrouwen te creëren binnen de eigen organisatie’, vertelt Jorrit. Zelf werkt hij al ruim 16 jaar bij GVB en sinds een jaar als testmanager Uithoornlijn. Urmila werkt sinds 5 jaar bij GVB als senior projectmanager en is sinds vorig jaar betrokken bij de Uithoornlijn. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de oplevering vanuit GVB (Exploitatie), zodat we straks op 21 juli klaar zijn om de Uithoornlijn in gebruik te nemen. Belangrijk onderdeel daarvan is het opleiden en klaarstomen van ons personeel.’
Scenario’s testen en personeel opleiden
De derde en laatste testfase loopt van februari tot en met de ‘livegang’ in juli. Op de vraag hoe deze fase eruitziet, licht Jorrit het volgende toe: ‘We gaan de normale zaken testen, zoals een paar keer per uur het nieuwe spoor afrijden en de reistijd meten.’ Daarnaast worden er diverse scenario’s uitgevoerd die in de praktijk kunnen voorkomen. ‘Het is gebruikelijk dat we scenario’s testen bij een nieuw stuk spoor. Zoals een gestrande, een defecte of ontspoorde tram. Dit testen we meerdere keren en zowel met als zonder externe hulpdiensten zoals de lokale brandweer. Ook informeren en betrekken we de andere vervoerders in Uithoorn zoals Connexxion.’
Tegelijkertijd leidt GVB in deze fase ruim 300 medewerkers op. ‘Van bestuurders tot aan materieelplanners’, vertelt Urmila. ‘Bestuurders krijgen een e-learning en leiden we vervolgens in de praktijk op, zodat ze bekend raken met het nieuwe stuk spoor. Dit is voornamelijk doordeweeks en overdag, en een enkele keer in de avond of ochtend.’ Jorrit vult aan: ‘Het opleiden van de bestuurders is uitgesmeerd over de hele testfase en ook nog na de ingebruikname. Dit is nodig omdat het om een groot aantal bestuurders gaat. Je kunt het vergelijken met rijlessen met de auto, daar kun je ook niet met 20 man tegelijk achter het stuur zitten.’
Wat merkt de omgeving?
‘Omwonenden gaan merken dat er op bepaalde dagen wat meer mensen van GVB op de Uithoornlijn zichtbaar zijn, bijvoorbeeld met busjes of een kraanwagen.’ Ook blijft er met regelmaat een lege tram door Uithoorn rijden. ‘We gaan eind april diverse keren op het tracé rijden om de lijn te testen. We willen bijvoorbeeld weten dat alles goed werkt als we daar tot 10 keer per uur op rijden. Zo vaak gaan we niet in de praktijk rijden, maar we moeten wel weten of de lijn een bepaalde druk aankan.’
Een week voor ingebruikname gaat GVB de dienstregeling zonder passagiers rijden. ‘Dat betekent dat we in de week van 15 juli vanaf Westwijk met lege trams doorrijden naar Uithoorn. Dat zorgt voor een zachte landing bij ons personeel.’ Al in juni wordt de uitbreiding van het opstelterrein en de nieuwe washal in de Legmeerpolder in gebruik genomen. ‘Omwonenden merken hier niets van, maar is een belangrijk onderdeel in deze fase. Het opstelterrein, de plek waar alle trams worden gestald, is 2 keer zo groot geworden. Dat betekent voor onze collega’s een heel nieuw terrein met veel nieuwe wissels.’
Achter de schermen
De ingebruikname van de Uithoornlijn is anders dan bij de Amstelveenlijn. ‘De Uithoornlijn is een uitbreiding van de lijn en we gaan doorrijden met dezelfde 15G-tram, die we inmiddels goed kennen’, aldus Jorrit. Hij kijkt zelf het meeste uit naar de testen. ‘Dat is mijn gedeelte en ik ben benieuwd hoe alles uitpakt. Daarnaast vind ik het bijzonder dat we met de Uithoornlijn het netwerk van GVB uitbreiden en grenzen verleggen. Ik woon zelf langs lijn 25 en kan dus straks comfortabel en snel voor een hapje en een drankje naar Uithoorn!’
Achter de schermen zijn er ontzettend veel afdelingen betrokken bij de Uithoornlijn. ‘Met alleen bestuurders of een infrastructuur ben je er niet. Zo moet de klantenservice op de hoogte zijn van de nieuwe haltes, de personeelsplanning nieuwe diensten in plannen, de beheerders de haltes van informatie voorzien en ga zo maar door. Uiteindelijk heb je dan een totaal werkend vervoersysteem’, licht Urmila toe. ‘We kijken ernaar uit dat straks in juli alles samenkomt en dat we dat als team voor elkaar hebben gekregen. Daarbij staat de reiziger natuurlijk op nummer 1. Het is waardevol dat we hen kunnen voorzien van een hoogwaardig tramverbinding.’