Een groeiend probleem dat de verkeersveiligheid bedreigt: opgevoerde fatbikes. Je kunt er bijna niet meer omheen. Je ziet ze steeds vaker voorbij razen op de straat, maar hoe zit het met de regelgeving? Wat denkt de Vervoerregio hiervan en welke maatregelen worden er genomen om dit probleem aan te pakken?
Een groeiende zorg
E-bikes zijn tegenwoordig bijna niet meer weg te denken op onze wegen, met hun gemakkelijke rijervaring. Maar met de populariteit van deze elektrische tweewielers komt ook een schaduwzijde naar voren: opgevoerde e-bikes, met name de beruchte ‘fatbikes’, die snelheden bereiken die de veiligheidslimieten overschrijden. Deze opgevoerde fietsen, die in strijd zijn met de regelgeving voor het gebruik op openbare wegen, vormen een direct gevaar voor zowel de bestuurders als andere weggebruikers. Marieke van der Meer, beleidsonderzoeker verkeersveiligheid en mobiliteit, legt uit: ‘Deze fietsen zijn vrij verkrijgbaar, maar veel mensen zijn zich niet bewust van de regelgeving met betrekking tot fatbikes.’
Wist je dat:
Een regionale aanpak
Om deze verkeersproblematiek aan te pakken, heeft de Vervoerregio actie ondernomen. Vanuit de kernwaarden van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) worden extra maatregelen genomen om de fietsveiligheid te waarborgen. Deze aanpak, gebaseerd op educatie, handhaving en verbeteringen aan de infrastructuur, staat centraal in de regionale strategie om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Richard Visser, beleidsadviseur, zegt: ‘Naast deze manier van werken aan verkeersveiligheid zijn we ook bezig met fietspaden zo veilig mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het verbreden van fietspaden. Vanuit de Vervoerregio en de gemeente leggen we de nadruk op algemene veiligheidsmaatregelen, met als doel het stimuleren van fietsen en het ontmoedigen ervan te voorkomen.’
Concrete maatregelen
Van lobbyen bij de landelijke overheid voor strengere wetgeving tot voorlichtingscampagnes op scholen en in de media; de Vervoerregio zet alles op alles om regels te verduidelijken en deze verkeersdreiging aan te pakken. Daarnaast is er regelmatig overleg met de politie de situatie te bespreken en samen op te trekken ieder vanuit zijn eigen rol. Marieke legt uit: ‘Tegenwoordig maakt de politie gebruik van speciale rollerbanken voor fatbikes en elektrische fietsen, die recentelijk zijn getest en effectief blijken te zijn. Het plan is om vanaf april volledig over te schakelen naar het gebruik van deze rollerbanken.’
De weg vooruit
Door voortdurende samenwerking tussen overheidsinstanties, onderwijsinstellingen en de gemeenschap kunnen we een veiligere en meer verantwoorde fietscultuur bevorderen. Richard concludeert: ‘Alleen door gezamenlijke inspanningen kunnen we de wegen veilig houden voor alle weggebruikers. Een brede aanpak vanuit de hele regio is nodig.’