Tekst (smal)

Nieuw overbrengingsspoor voor de IJtram

In Amsterdam bij Rietlandpark is op dinsdag 18 juni een belangrijk project afgerond: de opening van een zogeheten overbrengingsspoor voor de IJtram. Dit spoor is heel belangrijk voor het onderhoud van de drukste tramlijn in de stad, die dagelijks ongeveer 20.000 reizigers vervoert. Het overbrengspoor is nodig omdat ProRail vijf spoorbruggen bij Amsterdam Centraal Station aan de oostkant van de stad gaat vervangen. Dit grote project duurt vijf jaar en er moest een oplossing zijn zodat de IJtram altijd goed kan blijven rijden.

Wat is het overbrengspoor en waarom is het nodig?

Het overbrengspoor is speciaal gemaakt voor het onderhoud aan de tramvoertuigen. Deze kunnen nu via het overbrengingsspoor naar de werkplaats rijden nu de normale route via het voorplein van het centraal station niet meer beschikbaar is. Bas Vroon, projectmanager van de gemeente Amsterdam, legt uit: ‘We hebben nu een nieuw overbrengspoor geopend in een park. Dit spoor zorgt ervoor dat onderhoudsvoertuigen van de IJtram naar de werkplaats kunnen gaan en terug. Het is niet bedoeld voor passagiers, maar puur voor onderhoud.’

Het overbrengspoor is nodig vanwege de grote werkzaamheden van ProRail. Bas vertelt: ‘ProRail vervangt vijf spoorbruggen bij Amsterdam Centraal Station aan de oostkant. Dit duurt vijf jaar, elk jaar wordt één brug vervangen. Zonder het overbrengspoor zou het onderhoud van de trams zeer moeilijk zijn en dat zou problemen geven voor de reizigers.’

Snelle samenwerking

Een opvallend aspect van dit project is hoe snel het is uitgevoerd. Normaal gesproken kosten zulke projecten veel tijd door de vergunningen en afstemming tussen verschillende partijen. Maar dit keer was het overbrengspoor binnen 2,5 jaar klaar.

Overbrengspoor die door Rietlandpark looptOverbrengspoor die door Rietlandpark loopt

Bas benadrukt het belang van samenwerking: ‘De urgentie van het project werd door alle betrokken partijen erkend: de Vervoerregio Amsterdam, GVB, ProRail en de gemeente Amsterdam. Iedereen heeft snel gehandeld en samengewerkt, wat de realisatie heeft versneld.’

André, ambtelijk opdrachtgever bij de Vervoerregio, bevestigt dit: ‘Het mooie van dit project is de geweldige samenwerking tussen alle betrokken partijen. We zagen allemaal de noodzaak en hebben snel geschakeld om het overbrengspoor mogelijk te maken. Dit heeft ons echt geholpen om het project snel en efficiënt uit te voeren.’

Wat merken reizigers hiervan?

Voor de reizigers van de IJtram is het overbrengspoor vooral positief. Bas zegt: ‘In principe merkt de reiziger niets, behalve dat de trambaan goed onderhouden blijft en storingen daarmee minimaal zijn.’ Dankzij het overbrengspoor kan de tram altijd blijven rijden, zelfs tijdens de grote werkzaamheden aan de spoorbruggen.

Het overbrengspoor werd officieel geopend op maandag 24 juni, en vanaf die dag is het direct in gebruik genomen. Prorail start vanaf dat moment met het vervangen van de spoorbruggen bij Amsterdam Centraal waardoor de originele route niet meer beschikbaar is.

Conclusie

Dankzij de inzet van de Vervoerregio Amsterdam, GVB, ProRail en de gemeente Amsterdam is een belangrijke stap gezet om de betrouwbaarheid van de drukste tramlijn in de stad te waarborgen, ook tijdens de grootschalige verbouwing van Amsterdam Centraal Station de komende jaren. Hierdoor kunnen de trams goed onderhouden blijven rijden en hebben duizenden reizigers elke dag een probleemloze reis.Bas concludeert: ‘Dit project laat zien hoe urgentie en samenwerking kunnen leiden tot succesvolle en snelle realisatie van essentiële infrastructuur.’

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.