Wanneer je aankomt bij een metrostation kan het je wel eens overkomen, ‘moet ik rennen of niet?’ Op donderdag 14 maart werden dankzij samenwerking tussen de Vervoerregio Amsterdam en GVB Dynamische Reisinformatiesystemen (DRIS)-panelen geopend op metrostation Weesperplein. Deze panelen, onderdeel van het project Wayfinding Bestaand Net Fase II, beloven de reiservaring van reizigers op het station te verbeteren.
De opening van de DRIS-panelen is een belangrijke stap vooruit voor het openbaar vervoer in Amsterdam. Idyl van Workum, Ambtelijk Opdrachtgever van de Vervoerregio Amsterdam, zegt: ‘Deze nieuwe DRIS-panelen maken het voor de reiziger nog makkelijker om te kijken of ze hun metro kunnen halen of niet. Voorheen kwamen er veel meer handelingen bij kijken, denk aan je telefoon pakken om te kijken hoelaat de metro gaat en hoelang je nog hebt. Met dit nieuwe systeem hoeft dat niet meer.’
Met deze moderne technologie kunnen reizigers real-time informatie krijgen over aankomst- en vertrektijden van metro’s. Dit maakt het plannen van reizen gemakkelijker en flexibeler.
Tijdens de opening spraken vertegenwoordigers van de Vervoerregio, en GVB en enthousiaste reizigers over het belang van deze verbeteringen. Ze benadrukten hoe investeringen in infrastructuur en technologie het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijker maken. Richie Parmessar, projectleider Wayfinding bij GVB Railinfrabedrijf zegt: ‘Als je de trap naar beneden loopt zie je onmiddellijk de informatie de je nodig hebt. De DRIS-panelen zijn aan het begin van het metrostation geplaatst, zodat je snel kan zien of je moet rennen of niet.’ Zo roept een reiziger die voorbij rent: ‘Zo te zien heb ik nog 2 minuten om mijn metro te halen en op tijd te komen op mijn werk.’
3....
2...
1...
De DRIS-panelen op Metrostation Weesperplein zijn slechts het begin van de verbeteringen in het Amsterdamse metrostelsel. Ze maken deel uit van een groter plan om de metro aantrekkelijker te maken, met betere betrouwbaarheid en een prettigere reiservaring. Richie, zegt: ‘Weesperplein is het eerste station, maar we zijn met meerdere metrostations bezig om dit te realiseren. Bij de Wibautstraat zijn we zo goed als klaar op een aantal kleine aanpassingen na. Ook zijn we bezig om dit te realiseren op station Sloterdijk.’
In totaal worden 66 schermen geplaatst op de meeste oostlijn en ringlijn stations (behalve Centraal Station en station Zuid). Het aantal displays per station wisselt. Station Weesperplein was als eerste aan de beurt omdat het een ondergronds station is en er tijdens het werk dus geen last van weersinvloeden is. De displays zijn aan de plafonds en wanden gemonteerd.
Voor reizigers op Metrostation Weesperplein betekenen de nieuwe DRIS-panelen meer dan alleen informatie. Ze maken het reizen gemakkelijker en zorgen ervoor dat reizigers met vertrouwen op pad kunnen gaan.
Als een van de drukste metrostations in Amsterdam speelt metrostation Weesperplein een belangrijke rol in het verbinden van verschillende delen van de stad. Met de DRIS-panelen wordt deze rol versterkt en vereenvoudigd. Idyl geeft aan: ‘Ondanks dat het een complex project is zijn we blij met de samenwerking tussen GVB en andere instanties om dit mogelijk te maken.’