Haar definitieve entrees krijgt de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, pas in 2036. Maar bij de opening in 2027 zijn ze al goed herkenbaar, laat een levensgrote impressie van de zuidelijke ingang zien.
door Carlo Wijers – Redactie Zuidas
De zuidelijke entree van de Brittenpassage, die tussen 2027 en 2036 dienstdoet, is direct te herkennen aan de grote blauwe constructie boven de ingang – net zoals nu het geval is boven de bestaande Minervapassage. Hij is te bereiken via een stenen plein, met daarop een groen perk afgezet met houten palen. Ook wordt er genoeg plek ingeruimd voor het stallen van fietsen. Aan de noordzijde van de Brittenpassage, in de Eduard van Beinumstraat, komt een vergelijkbare entree.
De Brittenpassage is bij de opening in 2027 van binnen volledig klaar voor gebruik, met in de passage onder andere winkels, (rol)trappen, liften, een ticketservice en een interne fietsenstalling voor 2.000 fietsen met toegang vanaf de Parnassusweg. Zo blijft station Amsterdam goed bereikbaar – ook als ze de bestaande Minervapassage flink gaan verbouwen.
Tijdelijk karakter
De binnenkant van de passage is dus vanaf 2027 gereed, maar de entree van de Brittenpassage (vanaf het plein tot enkele meters na de toegangspoortjes) heeft een tijdelijk karakter. Zo herbergt de gele wand aan de voorkant van de passage, links naast de ingang, de komende jaren ruimtes voor stationspersoneel en installaties. Die verhuizen uiteindelijk naar een plek in de nog aan te leggen plint tussen de passages in.
De fietsenstalling aan de andere kant, naast het groen, is een aanvulling op de inpandige stallingsplekken. De stalling in de buitenlucht verwachten ze hard nodig te hebben totdat in de toekomst ook de tweede inpandige fietsenstalling (2.400 plekken) gebouwd is – precies achter de gele wand waar eerst de tijdelijke ruimtes komen. De hele gevel groeit uiteindelijk ook nog eens een stuk richting het plein. Met een volledig nieuwe look voor zowel de entree als het plein.
Impressie definitieve zuidelijke entree met plint tussen de passages
Maar waarom wordt er niet direct een entree gebouwd zoals hij bedoeld is? Dat heeft te maken met het ondergronds brengen van de A10 in de A10-tunnel, waarvoor de werkzaamheden zeer waarschijnlijk starten in datzelfde jaar 2027 en in 2035 klaar zijn. Nu is het zo dat de definitieve ingang van de stationspassage tot boven de tunnel reikt, en die ruimte hebben ze (vooral ondergronds) juist jarenlang nodig om de tunnel te kunnen bouwen. Daarom komt er niet gelijk een ingang van hoge kwaliteit die ze vervolgens voor het tunnelwerk weer deels moeten afbreken, maar kiezen ze tot 2036 voor een makkelijk te demonteren tijdelijke entree. En ook nog eens goed herkenbaar.
Neem vooral een kijkje aan de zuidkant van het station, op de hoek van de Benjamin Brittenstraat. Daar installeerden ze een wand van 2,40 bij 12 meter op ons werkterrein in de Arnold Schönberglaan, met daarop een haarscherp beeld van de tijdelijke entree van de Brittenpassage. Op de hoek van de Benjamin Brittenstraat en de Arnold Schönberglaan is een grondsticker aangebracht, die de plek markeert waarvandaan de impressie vanuit het juiste perspectief te zien is.
Marcel Steinbach: 'Ga op de gele stip staan voor het juiste perspectief.'