Vanaf 3 juni 2024 is de GVB een pilotproject gestart met een busje op afroep bij liftstoringen. Deze pilot is een initiatief van GVB, en de Vervoerregio Amsterdam verzorgt de financiering. Hoewel de beschikbaarheid van de 93 liften van GVB in 2023 hoog was (96,76%), blijft een defecte lift een groot probleem voor reizigers die afhankelijk zijn van deze liften. Daarom komt deze pilot als een welkome aanvulling, maar wat zijn de verwachtingen en waarom is het belangrijk? Om antwoord te krijgen op deze vragen gaan we in gesprek met Wilco Bos, integraal concessiemanager bij GVB en Eva Bentz van den Berg, Beleidsadviseur en programmamanager Vervoerregio Amsterdam.
Waarom een Pilot?
GVB heeft 93 liften in beheer, waarvan sommige essentiële verbindingen bieden voor reizigers met een fysieke beperking. Voor 11 van deze liften is er geen alternatief beschikbaar bij een storing. Dat betekent dat als de lift niet werkt, er geen andere manier is om de reis voort te zetten. Daarom is er nu een pilot gestart waarbij een busje op afroep beschikbaar is. Deze busjes kunnen reizigers naar de dichtstbijzijnde halte brengen, zodat zij hun reis kunnen vervolgen.
Wilco, legt uit: ‘We zijn begonnen met voor alle liftlocaties alternatieve reisadviezen uit te schrijven. Voor de 11 liften zonder alternatief hebben we nu een busje op afroep geregeld. Op deze manier verzorgen we het vervoer naar het dichtstbijzijnde metrostation waar de lift wel functioneert.’
Hoe werkt het?
GVB heeft nieuwe liftstickers ontwikkeld, die bij een storing op een lift worden aangebracht. Bij een storing kunnen reizigers de QR-code op deze sticker scannen. Deze QR-code leidt direct naar de storingspagina op de GVB-website waar alternatieve reisadviezen worden gegeven. Voor de 11 liften zonder alternatief kunnen reizigers een rit bestellen, vooraf of ter plaatse. Dit biedt een tijdelijke oplossing om de reis te vervolgen.
Eva benadrukt het belang van goede communicatie hierover: ‘GVB zorgt voor QR-codes op kapotte liften. Op deze nieuwe liftstickers staat informatie over de liftdefecten en waar je alternatieve reisadviezen kan vinden. Dit is essentieel om reizigers goed te informeren.’
De liftsticker die reizigers te zien krijgen
Bij een storing krijgen reizigers een alternatief reisadvies. Dit kan betekenen dat ze een andere lift moeten gebruiken, een halte terug moeten reizen en dan opnieuw moeten instappen, of een bus naar een andere halte moeten nemen. Dit systeem werkt goed voor de meeste liften, maar is niet altijd mogelijk voor de 11 liften zonder alternatief. Daarom is de pilot met het busje op afroep opgezet.
Waarom belangrijk?
GVB en Vervoerregio Amsterdam erkennen dat de beschikbaarheid van liften omhoog moet. Daarom is er een actieplan opgesteld om de problemen op te lossen. Dit plan omvat verbeteringen in het onderhoud van liften, extra investeringen zoals een monitoringsysteem, en pilots zoals deze met extra informatievoorziening. Deze acties moeten leiden tot betere beschikbaarheid van liften in de toekomst. Eva licht toe: ‘De Vervoerregio is verantwoordelijk voor alle liften en roltrappen in de regio, maar de uitvoering en dus het zorgen voor een oplossing bij GVB.’
Liftstoringen kunnen door verschillende oorzaken optreden, zoals technische problemen, vandalisme, of ouderdom. GVB heeft tussen de 400 en 500 storingen per jaar bij de 93 liften die zij in beheer hebben. De storingen worden vermeld op de website en in de GVB-app Gappie. Ook kunnen reizigers via WhatsApp storingen melden aan de klantenservice.
Wilco benadrukt: ‘We streven ernaar dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Een lift is vaak de toegang tot het OV voor veel mensen. We zijn naast deze pilot ook bezig met een monitoringssysteem voor liften, zodat storingen beter kunnen worden voorspeld en sneller opgelost. Zo blijven we zoeken naar oplossingsrichtingen voor betrouwbare liften en reisinformatie voor de reiziger.’
De nadelen
De pilot is een noodoplossing en niet ideaal. De aanrijtijd van het busje is 15 tot 45 minuten, wat lang kan zijn voor reizigers. Echter, het biedt een alternatief waar anders geen enkele optie was. Vooraf plannen wordt aangeraden om wachttijden te minimaliseren.
Wilco geeft aan: ‘Het is belangrijk dat reizigers hun reis vooraf plannen om verrassingen te voorkomen. Dat was voorheen te adviseren, maar nog steeds raadzaam om te doen. Op deze manier voorkom je dat je halverwege ergens strand.’
Conclusie
De pilot met het busje op afroep bij liftstoringen is een belangrijke stap in de goede richting. Het toont aan dat GVB en Vervoerregio Amsterdam serieus bezig zijn met het verbeteren van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Hoewel het niet de perfecte oplossing is, biedt het een tijdelijke noodoplossing voor reizigers die afhankelijk zijn van liften.