Vorige week is de OV-Klantenbarometer uitgebracht, een tevredenheidsonderzoek onder reizigers over 2018. Voor de regio Amsterdam was het spannend: nog nooit is er sinds de introductie van de OV-Klantenbarometer zoveel tegelijkertijd veranderd. En ondanks de enorme wijzigingen in het Amsterdamse netwerk, stijgt ook dit jaar weer de waardering voor GVB. We vragen aan woordvoerder Erwin van Asselt wat GVB van de resultaten vindt.
“Jazeker. Gemiddeld is de waardering voor ons gestegen, terwijl het aantal reizigers dat we vervoeren in de afgelopen 5 jaar met 19,6% is gegroeid. Bij GVB zijn de cijfers bij zowel de metro als de tram hoger. Doordat meer mensen de metro gebruiken met de komst van de Noord/Zuidlijn, is er meer plek in de tram gekomen. Er rijden nu dezelfde hoeveelheid trams, maar dan anders. Dit zorgt ervoor dat de kans groter is op een zitplaats en dat het minder druk is in de gemiddelde tram. Dit verklaart voor een groot gedeelte het hogere cijfer van de tram. Mooi is ook om terug te zien dat ons trainingsprogramma gastvrij werken bij onze medewerkers, zijn vruchten afwerpt.”
“Met de bus zijn we jammer genoeg inderdaad iets gedaald, al scoren we hier nog altijd een nette 7,6. Waar onze voorspellingen met betrekking tot het nieuwe netwerk bij de tram goed klopten, zaten we er bij de bus in Noord een beetje naast. We hadden een flinke daling van busreizigers verwacht met de komst van de Noord/Zuidlijn, maar dat is veel minder het geval geweest. Hierdoor was het soms erg druk in de bus. Inmiddels zetten we op diverse plekken nu langere bussen in tijdens de spits. Het zou goed kunnen dat als je dit onderzoek opnieuw zou doen, de bus nu hoger scoort.”
“Dat komt voor ons niet helemaal als een verrassing. In het kwartaal daarvoor hadden we zelfs een 8,6 voor de Noord/Zuidlijn! Het nieuwe is er inmiddels een beetje af. Belangrijk is dat de verwachte kinderziektes zich niet hebben voorgedaan. Veel Amsterdammers zien we met enige trots rijden in ‘hun’ Noord/Zuidlijn. De stations zijn groot, open en er is een nieuwe verbinding bij waardoor vooral Noord dichterbij het centrum van de stad is gekomen.”
“We hebben al een aantal wijzigingen doorgevoerd voordat de resultaten bekend werden. Niet alleen hebben we in Noord gewone bussen vervangen door gelede bussen, ook hebben we samen met de Vervoerregio recentelijk besloten om de dienstregeling aan te passen in Noord en Nieuw-West. Zo rijdt buslijn 21, die van Geuzenveld naar CS rijdt, nu vaker in de ochtendspits. En rijdt bus 36 niet alleen langer door in Noord, maar is ook deze route verlegd. We gaan het rapport nu verder bestuderen om te kijken waar we eventuele verdere verbeteringen kunnen doorvoeren.”