Tekst (smal)

Steeds meer elektrische bussen in Amsterdam

De laatste maand kun je hem steeds vaker zien rijden in de stad: de elektrische bus. Sinds half mei zijn alle bussen op lijn 22 elektrisch. Ook op lijn 15 rijden steeds meer elektrische bussen.

Gebruikers zijn over het algemeen enthousiast. Zoals Samani Macintosh (12): ‘Ik vind hem cool! De vloer is mooi, en hij maakt weinig geluid; hij is echt stil!’ Aylinn, die net voor haar uit uit bus 22 stapt op het Javaplein zegt: ‘En hij is ook goed voor het milieu!’ Een andere passagier zegt: ‘Hij rijdt heerlijk! Veel lekkerder dan de andere bussen. Het is net een trein, ik neem hem graag.’

Samani Macintosh (12) vindt de nieuwe elektrische bussen 'cool'.Samani Macintosh (12) vindt de nieuwe elektrische bussen 'cool'.

Verhogen van de laadsnelheid

GVB heeft inmiddels 18 van de 31 bussen afgenomen van VDL. Dirk-Jan Brakel, implementatiemanager van de elektrische bus van GVB zegt op de site van GVB: ‘We wachten nog even met het afnemen van de resterende bussen omdat er nog een verbetering doorgevoerd moet worden rondom de laadsnelheid van de batterijen. Samen met VDL zijn we nog bezig met het verhogen van de laadsnelheid. Het laadproces wil je natuurlijk zo kort mogelijk laten duren, zodat het slechts een minimale invloed heeft op de dienstregeling.’

Optimistisch

Bij de aanschaf van nieuw materieel heb je altijd te maken met kinderziektes, zegt Dirk- Jan. ‘Dat is ook bij de elektrische bussen deels ingecalculeerd. Maar door de coronacrisis is ons werk wel ingewikkelder. Zo mochten de monteurs vanuit VDL in België en Brabant bijvoorbeeld niet naar Amsterdam komen. En de mensen die er wel waren moesten natuurlijk afstand houden, wat het lastig maakte om samen onderzoek te doen naar storingen. Ook zijn de opleidingen voor de monteurs tijdelijk stilgezet. Dat moet nog ingehaald worden.’ Dirk-Jan is wel optimistisch over de vraag of alle elektrische bussen nog deze maand kunnen worden ingezet. ‘Ik ben optimistisch ingesteld. Als de levering hervat wordt, kan het snel gaan. We hebben veel ervaring opgedaan met de nieuwe bussen en herkennen de oorzaak van storingen nu een stuk sneller dan in de beginperiode. Storingen zijn dan meestal snel opgelost.’

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.