Tekst (smal)

Terug- en vooruitblik project Amstelstation

Een aantal maanden geleden gingen we langs bij het Amstelstation, waar de voltooiing van het vernieuwde Julianaplein gevierd werd. Ondanks deze mijlpaal werd toen ook duidelijk dat het project nog niet klaar is. Benieuwd hoe het er nu voor staat, schuiven we aan bij omgevingsmanager Geertjan Cronenberg.

Geertjan: “Het klopt inderdaad dat het project nog niet helemaal rond is. Op dit moment focussen we ons vooral op de puntjes op de I. Maar we zijn als medewerkers van dit project vooral ook heel erg blij met de resultaten die al geboekt zijn! Met de verplaatsing van de tram, de komst van het nieuwe busstation en een verbreding en verlegging van de weg is het hier een stuk overzichtelijker geworden. Dit horen we trouwens ook van de omwonenden en gebruikers, voor wie we het uiteindelijk doen.”

Op de planning

Geertjan vervolgt: “De grootse klus die nu nog op de planning staat is het bouwrijp maken van de kavels ten oosten van het Amstelstation . Dit houdt in dat we de grond tot een diepte van ongeveer 5 meter vrijmaken van kabels en leidingen. Daarna is er hier ruimte voor de bouw van bijna 200 nieuwe woningen, een supermarkt en andere winkels. Daarnaast werken we nog aan een nieuw personeelsverblijf voor de mensen van GVB en ligt er nog wat werk aan de fietsenstalling in het station die veel groter is geworden. Deze is binnenkort wel helemaal klaar. Werk dat niet onder ons valt, maar wel een grote impact zal hebben is de renovatie van het stationsgebouw aan de binnenkant. Maar hier is NS in de lead.”

Restpunten

En hoe zit het met de af te ronden zaken waar je het net over had? Geertjan: “We zien nu bijvoorbeeld dat de monumentale trap die de verbinding vormt tussen de hoofdingang van het station en de nieuwe tramhalte soms voor problemen zorgt. Hij is minder overzichtelijk dan gewenst. Samen met een architect kijken we hoe we dit kunnen oplossen. Daarnaast is de overkapping op het nieuwe busstation beschadigd. Waarschijnlijk doordat hier toch een – te hoge – touringbus is gaan draaien of halteren. En ondanks het feit dat touringbussen hier helemaal niet meer mogen komen, ligt de verantwoordelijkheid om het te herstellen bij de gemeente. We zijn dus nog wel even bezig!”

Rond 2023 is alles klaar en is er sprake van een hoogwaardig nieuw stationsgebied. Voor meer informatie over dit project: www.amsterdam.nl/amstelstation

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.