Tekst (smal)

Terugblik: De nachttrein naar Lissabon

Stel je voor: je wilt met de trein naar Lissabon, de hoofdstad van Portugal. Maar dat is best lastig. Het kan wel anderhalve dag duren en je moet vaak overstappen. Ook zijn er vaak vertragingen, waardoor je misschien wel 12 uur later aankomt dan gepland. En het kost ook nog eens veel geld. Daarom kiezen de meeste mensen nog steeds voor het vliegtuig, zelfs als ze eigenlijk liever de trein zouden nemen.

Tijdens het evenement in DeBalie Amsterdam op maandagavond 3 juni, spraken vier kandidaat-Europarlementariërs over het belang van meer internationale treinen. Elmar Smid (GroenLinks/PvdA), Jamilja van der Meulen (NSC), Reinier van Lanschot (Volt), en Sjoerd Wijnsma (CDA) deelden hun visie op een toekomst met beter internationaal treinverkeer.

Het concept van DeBalie
DeBalie is een plek waar mensen samenkomen om te praten over belangrijke onderwerpen. Het is een soort podium waar verschillende mensen, zoals politici, wetenschappers en experts, met elkaar in gesprek gaan. Op zo’n avond worden vaak vragen gesteld en meningen gedeeld over onderwerpen die ons allemaal aangaan, zoals ook het spoorvervoer in Europa.

Brussel, de hoofdstad van België en ook het centrum van de Europese Unie, wil het treinreizen in Europa makkelijker en goedkoper maken. Maar dat is niet zo simpel. De vraag is dus: hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer goederen en mensen met de trein kunnen reizen, terwijl het spoor al behoorlijk druk is? In dit artikel vind je een beknopte samenvatting van belangrijke uitspraken die gedaan zijn door de vier kandidaat-Europarlementariërs tijdens deze avond.

De eerste helft van het programma bestond uit een gesprek met Melanie van der Horst (voorzitter Vervoerregio), Elmer van Buuren (European Sleeper) en Harro Homan (ProRail). Zij discussieerden over waarom internationaal treinverkeer belangrijk is en welke problemen moeten worden opgelost om dit te verbeteren.

Ze bespraken onder andere:

  • Het aanpassen van rangeerterreinen zodat internationale treinen er ook kunnen komen.
  • Beter rekening houden met internationale treinen in de nationale dienstregelingen.
  • Het maken van een gebruiksvriendelijker systeem voor treintickets.
  • De noodzaak van investeringen in betere spoorinfrastructuur, zoals de Noord/Zuidlijn en Zuidasdok.

Geen verbod op korte vluchten
Jamilja van der Meulen van NSC pleit tegen het verbieden van vluchten tot 750 kilometer. ‘Luchtvaartmaatschappijen moeten de kans krijgen om te verduurzamen en te innoveren. Korte vluchten zijn belangrijk en door deze vluchten niet te verbieden, krijgen maatschappijen de mogelijkheid om nieuwe, schonere technieken te ontwikkelen.’

Sociale transitie voor duurzaamheid
Elmar Smid van GroenLinks/PvdA wijst op het belang van sociale duurzaamheid. ‘Bij verdere liberalisering van het spoor verslechteren vaak de arbeidsvoorwaarden voor personeel. Daarom ben ik tegen verdere marktwerking in het openbaar vervoer. Eerlijke arbeidsvoorwaarden zijn essentieel voor een duurzame toekomst.’

Melanie van der Horst in gesprekMelanie van der Horst in gesprek

Makkelijker treintickets kopen
Sjoerd Wijnsma van het CDA vindt dat het internationale spoor meer vrijheid moet krijgen. ‘Dit moet het makkelijker maken voor consumenten om treintickets te kopen op één platform. Internationale aanbieders moeten ook nationale tickets gaan verkopen om lege treinen op drukke trajecten te voorkomen.’ Europese steden en vervoerders, zoals ProRail en Nederlandse Spoorwegen, werken hard aan verbeteringen. De focus ligt op sneller, vaker en directer internationaal treinvervoer.

De toekomst
Reinier van Lanschot van Volt benadrukt het belang van samenwerking tussen Europese landen. ‘We moeten niet denken als 27 eilandjes. Het spoor moet niet alleen een nationaal belang dienen, maar juist het hele continent vooruit helpen. Een open markt is nodig voor een efficiënter en beter Europees spoornetwerk.’
Het evenement in De Balie, georganiseerd in samenwerking met Vervoerregio Amsterdam, richtte zich op de toekomst van het Europese spoornetwerk. Bij Vervoerregio Amsterdam wordt er ingezet op een beter internationaal spoornetwerk, met projecten en investeringen die bijdragen aan een duurzamere toekomst voor iedereen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.