Tekst (smal)

Verdubbeling fiets parkeerplekken bij bushalte Ouderkerk

Ouderkerk aan de Amstel is via de weg N522 verbonden aan Amsterdam en Amstelveen. Over deze weg rijden R-net bussen die inwoners elke dag gebruiken om naar school of werk te komen. Door het grote aantal reizigers via bushalte Ouderkerk Oost, zag de gemeente een tekort aan fiets parkeerplekken bij de halte. Daarom hebben de Vervoerregio, Gemeente Ouder-Amstel en Provincie Noord-Holland de handen ineengeslagen om meer fietsplekken te realiseren bij de bushalte. Camille de Luca-Schwartz, projectleider bij de Vervoerregio, vertelt over het project.

Deel van de reisketen

Camille: ‘Het dorp Ouderkerk aan de Amstel is afhankelijk van de bushalte Ouderkerk Oost. Mensen komen lopend of met de fiets naar de halte en vervolgen vanaf daar de reis met het Openbaar Vervoer. De reis begint dus niet bij de bushalte, maar bij de voordeur.’ In het nieuwe beleidskader van de Vervoerregio staat een mensgericht mobiliteitssysteem centraal. Dat betekent dat we aandacht hebben voor wat voor de mens belangrijk is, en minder voor het systeem. De aanpassingen die worden gedaan bij bushalte Ouderkerk Oost zijn dus om de toegankelijkheid en het gebruik van de halte plezieriger te maken voor de reiziger. ‘Door vanuit de mens te denken worden fiets parkeerplekken een belangrijk deel van de reisketen. Daarnaast kijken we in dit project ook naar de looproutes naar de halte. Deze worden enigszins aangepast zodat je op een logische en veilige manier naar de halte kan’, aldus Camille.

Dubbellaags parkeren

Er zijn nu 300 fiets parkeerplekken bij bushalte Ouderkerk Oost. Dat zijn er te weinig voor de hoeveelheid mensen die op de fiets naar de halte komen. Daarom wordt er nu gewerkt aan een verdubbeling, naar 600 fiets parkeerplekken bij de halte. Om met de schaarse ruimte om te gaan, worden de fietsen boven elkaar gestald. Camille: ‘De fietsersbond van Ouderkerk had nog geen ervaring met dubbellaagse rekken, en waren dus bang voor een moeilijk gebruik met stroef schuivende fietsrekken. Deze bezwaren wilden wij uiteraard weghelpen. Daarom zijn mensen van de Vervoerregio met collega’s van Gemeente Ouder-Amstel, Provincie Noord-Holland en de fietsersbond van Ouderkerk naar Station Amstel gefietst om te kijken hoe het dubbellaags fiets parkeren er daar uitziet. Na het akkoord van de fietsersbond konden we door met de volgende fase van het project.’

De nieuwe dubbellaagse fiets parkeerplekken bij bushalte Ouderkerk Oost.De nieuwe dubbellaagse fiets parkeerplekken bij bushalte Ouderkerk Oost.

Boven en onder ruimte om fietsen te parkeren.Boven en onder ruimte om fietsen te parkeren.

De eerste fiets parkeerplekken worden al gebruikt.De eerste fiets parkeerplekken worden al gebruikt.

Deze fiets parkeerplekken zullen begin december worden geopend.Deze fiets parkeerplekken zullen begin december worden geopend.

Samenwerking

De verbouwing van bushalte Ouderkerk Oost is een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen de gemeente, provincie en de Vervoerregio.

  • De bushalte en de fietsenstalling staat op het gebied van Gemeente Ouder-Amstel.
  • De weg waaraan de bushalte ligt is een provinciale weg, dus die behoort tot provincie Noord-Holland. De stoep is de scheidingslijn.
  • Zowel de bushalte als de weg ligt in het gebied van de Vervoerregio.

Gemeente Ouder-Amstel heeft hulp gevraagd aan de Provincie en aan de Vervoerregio voor de uitvoering van het project. De provincie voor het realiseren van de verbouwing, de Vervoerregio om het project deels te financieren. Daarbij heeft de gemeente toestemming gegeven aan Provincie Noord-Holland om op het grondgebied van de gemeente te werken. de Vervoerregio draagt bij aan de realisatie vanuit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Voor de ondersteuning van dit soort projecten krijgt de Vervoerregio ieder jaar budget vanuit het Rijk, om goede infrastructuur te garanderen. Zo werken de verschillende partijen samen aan een toegankelijk en mensgericht mobiliteitssysteem. Naar verwachting is de verbouwing van de bushalte begin december 2023 afgerond.

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.