Tekst (smal)

Vervoerders EBS en Connexxion over hun rapportcijfer in regio Amsterdam

Twee weken terug is de OV-klantenbarometer 2018 uitgebracht. Voor de regio Amsterdam was het spannend: nog nooit is er sinds de introductie van de OV-klantenbarometer zoveel tegelijkertijd veranderd. Na GVB, vragen we nu aan woordvoerders Jasper Vermeer van EBS en Rick de Vries van Connexxion hoe zij naar de resultaten kijken.

We laten Rick van Connexxion eerst aan het woord. Tevreden met het resultaat voor Amstelland-Meerlanden?

“Heel tevreden! Ons totaalcijfer is gestegen van een 7,6 naar een 7,8. De introductie van de 100 elektrische bussen is mooi in de beoordeling terug te zien. De beoordeling over het geluid in de voertuigen is van een 6,5 naar een 7,2 gestegen. Daarnaast vinden mensen het belangrijk dat het netjes en schoon in de bus is, aan zowel de binnen- als buitenkant. Het regelmatig schoonmaken en het schoonhouden, zorgt er ook voor dat reizigers zich netter gedragen.”

Rapportcijfers Amstelland-Meerlanden (Connexxion). Een uitgebreidere versie van de factsheet is hier te downloaden.Rapportcijfers Amstelland-Meerlanden (Connexxion). Een uitgebreidere versie van de factsheet is hier te downloaden.

Wat valt je nog meer op?

“De gestegen klantvriendelijkheid. Dan gaat het niet alleen over het met een glimlach gedag zeggen, maar bijvoorbeeld ook over het opstaan voor een oude dame voordat de chauffeur optrekt. Een ander punt dat opvalt, is dat reizigers vaker vertragingen ervaren. Dit klopt ook en is voor ons een aandachtspunt. Daarnaast is het cijfer voor reisinformatie gedaald. De groep 70+ reizigers wordt niet goed bereikt met twitter of appjes en bij haltes zonder dynamische reisinformatie wordt deze groep niet geïnformeerd bij vertragingen. We moeten samen met de Vervoerregio kijken naar oplossingen.”

Wat vind je van het resultaat in de Zaanstreek?

Rick: “We zijn gedaald van een 7,9 naar een 7,7. Hoewel een 7,7 nog steeds netjes is, zaten we met de concessie Zaanstreek in de top van busvervoerders. Op een groot aantal punten zijn we erop achteruit gegaan in de beleving van reizigers, ook op punten waarbij we weinig of niets hebben veranderd, zoals de frequentie of de routes. Voor ons is dit aanleiding om een actieplan op te starten om dit te verbeteren op de punten waarbij we denken dat het kan.”

Rapportcijfers Zaanstreek (Connexxion). Een uitgebreidere versie van de factsheet is hier te downloaden.Rapportcijfers Zaanstreek (Connexxion). Een uitgebreidere versie van de factsheet is hier te downloaden.

Na Rick, is nu Jasper van EBS aan het woord. Tevreden met het behaalde resultaat in Waterland?

“Niet helemaal. We zijn van een 8,0 naar een 7,9 gedaald. Daarmee staan we nog steeds in de absolute top van busbedrijven, maar het is jammer dat we qua cijfer zijn gedaald. Er is afgelopen jaar veel overhoop gehaald. Bijna 70 procent van onze bussen rijdt vanaf Waterland niet meer naar Amsterdam Centraal, maar stopt bij station Noord waar mensen een overstap kunnen maken op de Noord/Zuidlijn. Die verandering heeft een aardige impact op de beleving. Aan de andere kant: op de vraag ‘Wat is het belangrijkste verbeterpunt’, kozen de Waterlandse reizigers het vaakst voor de optie ‘niets’. Dat beschouwen we wel als een compliment.”

Rapportcijfers van Waterland (EBS). Een uitgebreidere versie van de factsheet is hier te downloaden.Rapportcijfers van Waterland (EBS). Een uitgebreidere versie van de factsheet is hier te downloaden.

Wat is er dan precies veranderd aan de beleving?

“Voor een groot deel hebben mensen profijt van deze overstap doordat ze sneller op hun plaats van bestemming zijn, maar is het nog wel een kwestie van wennen. Overdag gaat daarnaast de overstap soepel, maar in de avond minder. De bus heeft dan een lagere frequentie dan de metro. Als mensen naar Amsterdam gaan overdag, dan staat er altijd een metro klaar die kort daarna vertrekt, maar als reizigers pas ’s avonds laat terug willen reizen, dan moeten ze halverwege hun reis vaak nog wachten op station Noord. Voorheen had men die wachttijd ook wel op CS, maar op dit moment ligt station Noord er nog een beetje verlaten bij.”

Wat gaan jullie doen om dit te verbeteren of hebben jullie dit al verbeterd?

“We hebben de frequenties voor de lijnen naar Noord verhoogd en hebben deze beter afgestemd op de metro, ook als we een lagere frequentie rijden. Als de metro in de avonduren bijvoorbeeld elke 6 minuten rijdt en onze bus voorheen elke 15 minuten, doen we dat nu elke 12 minuten. Hetzelfde geldt voor bussen die in de late avond elke 30 minuten reden; die gaan nu elke 24 minuten weg. Door de frequenties zodanig aan te passen, sluiten meer bussen aan op de metro.”

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.