Er gaat weer meer ov in Amstelland-Meerlanden rijden. De afgelopen jaren was er geen ruimte om het ov te laten groeien in de gemeenten, er was zelfs sprake van vermindering (afschaling). Eerst vanwege de covid-19 pandemie, later vanwege het personeelstekort. Nu heeft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio het contract met Connexxion aangepast (herijkt) en het vervoerplan 2025 vastgesteld. Met deze nieuwe afspraken breekt er een nieuwe tijd aan, waarbij er stapsgewijs meer ov komt in Amstelland-Meerlanden. De eerste uitbreidingen staan gepland voor september en december 2024 en mei 2025.
Een blik op de frequentie verhogingen laat het volgende zien: zo gaan vanaf 1 september lijnen 162, 169 en 171 weer rijden na 21:00 uur en andere bussen vaker rijden. In december gaat de 341 van 4x naar 8x per uur overdag rijden in Hoofddorp, wat prettig is voor reizigers die reizen naar het ziekenhuis. Lijn 300 bouwt op over de tijd en gaat in december naar 9x per uur en in mei zelfs naar 10x per uur. Een overzicht van lijnen die vaker gaan rijden is te vinden in de brief die verzonden is aan de regioraadsleden.
Het oorspronkelijke contract met vervoerder Connexxion is van voor de Covid-19 pandemie. Daarin werd geschat dat het aantal reizigers sterk zou groeien over de jaren heen. In het contract stond daarom de afspraak dat de vervoerder ieder jaar meer reizigers moest vervoeren en meer bussen moest inzetten. Maar die inschatting blijkt nu niet meer realistisch. Tijdens de covid-19 jaren is het aantal reizigers in het ov sterk afgenomen. Die reizigers zijn langzaam teruggekomen, maar de reizigersaantallen in Nederland zijn nog niet helemaal terug op het oude niveau. Connexxion heeft daardoor minder inkomsten dan gedacht. En kan daarom niet de uitbreiding van de dienstregeling betalen die voor Covid-19 was afgesproken.
Daarom zijn er nieuwe afspraken gemaakt met Connexxion. Er is afgesproken dat de Vervoerregio de maximale hoeveelheid subsidie geeft waarmee Connexxion het ovkan uitbreiden in de regio en het aantal reizigers weer verder kan laten groeien. De nieuwe afspraken zijn goed voor zowel de vervoerder als de reiziger.
Naast de nieuwe contractafspraken is ook het vervoerplan 2025 vastgesteld. Connexxion maakt per jaar een vervoerplan waarin staat hoe alle lijnen rijden en hoe vaak ze rijden. In 2024 zijn er zelfs twee plannen gemaakt, omdat halverwege het jaar de Amsteltram gaat rijden naar Uithoorn en daarmee het busvervoer gaat veranderen. De nieuwe afspraken uit het contract betekenen dat in het vervoerplan 2024-2 en 2025 beschreven staat dat er extra ov gaat rijden. De complete plannen zijn hier te vinden: vervoerplan 2024-2, vervoerplan 2025.