Tijdens de Regioraadsvergadering van 1 oktober 2024 stemde een ruime meerderheid van de regioraadsleden in met het besluit om extra geld te reserveren voor de bouw van de Oostbrug over het IJ. Daarmee is het totaalbedrag voor de Oostbrug nu definitief rond. De gemeente Amsterdam en de Vervoerregio kunnen de fiets- en voetgangersbrug tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg nu samen aanleggen.
Marja Ruigrok, vicevoorzitter Vervoerregio Amsterdam: “We kunnen hier spreken van een bijzonder moment. Na al die jaren kunnen we nu eindelijk van start met een brug over het IJ. Deze vaste verbinding tussen Noord en de rest van de stad is ontzettend belangrijk om Amsterdam ook in de toekomst bereikbaar te houden. Niet alleen voor de inwoners van Amsterdam maar ook voor de gemeenten ten noorden van de stad zoals Waterland, Oostzaan Landsmeer en Zaanstad."
De kosten van de Oostbrug zijn vorig jaar geraamd op 300 miljoen euro. De gemeente Amsterdam reserveerde vorig jaar al 100 miljoen euro voor de Oostbrug en verhoogde dat bedrag dit jaar met 120 miljoen euro. Een deel hiervan wordt gebruikt voor de aanleg van wegen naar de brug toe. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio besloot afgelopen zomer haar eerdere bijdrage van 100 miljoen te verhogen naar 150 miljoen euro. En daarmee 50% bij te dragen aan de bouw van de Oostbrug. Met de instemming van de regioraad is dit besluit nu definitief.
Op dit moment werken de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio met de verschillende partners aan de uitwerking van de Oostbrug om in 2025/2026 een definitiebesluit en in 2027 een uitvoeringsbesluit te kunnen nemen. De betrokken partners zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, Port of Amsterdam en het Centraal Nautisch Beheer. Na het uitvoeringsbesluit in 2027 volgt de marktselectie en verdere uitwerking van het ontwerp ter voorbereiding van de bouw. De bouw van de brug kan dan starten in 2031 en is op zijn vroegst klaar in 2034.