Tekst (smal)

Regioraad stemt in met verhoging financiële bijdrage om Oostbrug mogelijk te maken

Tijdens de Regioraadsvergadering van 1 oktober 2024 stemde een ruime meerderheid van de regioraadsleden in met het besluit om extra geld te reserveren voor de bouw van de Oostbrug over het IJ. Daarmee is het totaalbedrag voor de Oostbrug nu definitief rond. De gemeente Amsterdam en de Vervoerregio kunnen de fiets- en voetgangersbrug tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg nu samen aanleggen.

Impressie van Oostbrug

Marja Ruigrok, vicevoorzitter Vervoerregio Amsterdam: “We kunnen hier spreken van een bijzonder moment. Na al die jaren kunnen we nu eindelijk van start met een brug over het IJ. Deze vaste verbinding tussen Noord en de rest van de stad is ontzettend belangrijk om Amsterdam ook in de toekomst bereikbaar te houden. Niet alleen voor de inwoners van Amsterdam maar ook voor de gemeenten ten noorden van de stad zoals Waterland, Oostzaan Landsmeer en Zaanstad."

De kosten van de Oostbrug zijn vorig jaar geraamd op 300 miljoen euro. De gemeente Amsterdam reserveerde vorig jaar al 100 miljoen euro voor de Oostbrug en verhoogde dat bedrag dit jaar met 120 miljoen euro. Een deel hiervan wordt gebruikt voor de aanleg van wegen naar de brug toe. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio besloot afgelopen zomer haar eerdere bijdrage van 100 miljoen te verhogen naar 150 miljoen euro. En daarmee 50% bij te dragen aan de bouw van de Oostbrug. Met de instemming van de regioraad is dit besluit nu definitief.

Planning

Op dit moment werken de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio met de verschillende partners aan de uitwerking van de Oostbrug om in 2025/2026 een definitiebesluit en in 2027 een uitvoeringsbesluit te kunnen nemen. De betrokken partners zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, Port of Amsterdam en het Centraal Nautisch Beheer. Na het uitvoeringsbesluit in 2027 volgt de marktselectie en verdere uitwerking van het ontwerp ter voorbereiding van de bouw. De bouw van de brug kan dan starten in 2031 en is op zijn vroegst klaar in 2034.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.