Afgelopen donderdag 3 oktober 2024 is de campagne "Breek uit je bubbel" gestart. Het doel van deze campagne is om reizigers in de bus, tram en metro bewust te maken van hun omgeving. Soms hebben mensen in het openbaar vervoer hulp nodig, bijvoorbeeld als ze slecht ter been zijn. De campagne wil mensen aanmoedigen om meer op elkaar te letten en elkaar te helpen wanneer dat nodig is.
Veel mensen zitten tijdens hun reis in hun eigen wereld, vaak met een telefoon of muziek. Daardoor merken ze soms niet op dat iemand anders hulp kan gebruiken. De campagne roept op om uit deze 'bubbel' te breken en anderen te helpen. Het idee is simpel: kijk of iemand hulp nodig heeft, vraag of je kunt helpen en bied dan de juiste hulp aan.
Breek uit je bubbel!
Iedereen heeft wel eens hulp nodig in het openbaar vervoer. Misschien omdat je een rolstoel gebruikt, zwanger bent of met een kinderwagen reist. Toch gebeurt het nog vaak dat mensen met een toegankelijkheidsvraag niet worden opgemerkt of verkeerd worden geholpen. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de reizigers bereid is om te helpen, maar vaak niet ziet dat er hulp nodig is. Daarom moedigt de campagne reizigers aan om actiever te zijn en te vragen: “Kan ik je helpen?”
Deze campagne is een samenwerking tussen Vervoerregio Amsterdam, GVB, MeerPlus en Connexxion en is te zien in het openbaar vervoer in de regio Amsterdam.
Bekijk hier het filmpje met Melanie van der Horst die vertelt over het belang van deze campagne: