Tekst (smal)

Vernieuwing van perronvloeren op vijf Oostlijn-metrostations in volle gang

De perronvloeren van vijf metrostations op de Oostlijn in Amsterdam worden vernieuwd om de veiligheid en het comfort van reizigers te verbeteren. Station Spaklerweg en station Overamstel zijn nu gereed, en de transformatie is duidelijk zichtbaar. Ik ging in gesprek met Remco Suk, ambtelijk opdrachtgever infrastructuur van de Vervoerregio Amsterdam en Arno Wissink, projectmanager stations GVB.



De Oostlijn, die al sinds eind jaren '70 in gebruik is, onderging vanaf 2015 een grootschalige stationsrenovatie. Hoewel de stationsrenovatie Oostlijn eind 2018 werd afgerond, was er een flink aantal restpunten nog op te lossen. De perronvloeren van bepaalde stations konden bijvoorbeeld niet volledig worden aangepakt vanwege budgetbeperkingen. ‘Er was simpelweg geen ruimte in het budget om toen alle vloeren toen al aan te pakken, en ook de noodzaak was nog niet groot genoeg’ vertelt Remco. ‘Maar nu zijn ze echt aan vervanging toe, vooral vanwege de veiligheid.’

In de loop der jaren hebben de vloeren steeds meer slijtage opgelopen, waardoor ze onveilig zijn geworden bij regen en vorst. Op sommige stations vormden zich plassen water op de vloeren, en wanneer het gaat vriezen, kan het spekglad worden. Arno legt uit: ‘Op diverse stations waren de perronvloeren door gebruik en weersinvloeden dermate beschadigd dat besloten is grootschalig onderhoud toe te passen.’



Om te voorkomen dat dit zorgde voor gevaarlijke situaties waarbij reizigers konden uitglijden, werd bijvoorbeeld vaker gestrooid op deze perrons. En op metrostation Overamstel was de situatie anders en konden reizigers struikelen over losliggende tegels. 
Bij station Overamstel is de transformatie het duidelijkst zichtbaar. Arno: ‘Station Overamstel is een complete vervanging, op dit station lagen betontegels, na de renovatie zijn die niet meer terug gekomen maar is gekozen om een gestorte perronvloer, zoals we  ook opde overige stations toe passen.’

De oude tegelvloer is vervangen door een strakke, gegoten vloer. Niet alleen ziet het er moderner uit, het is vooral veiliger. ‘Reizigers die dagelijks van Overamstel gebruikmaken, merkten het meteen. Het perron oogt een stuk netter en veiliger,’ vertelt Remco.
Ook bij de andere stations — Van der Madeweg, Venserpolder en Verrijn Stuartweg — wordt hard gewerkt. Spaklerweg is inmiddels voltooid, en de werkzaamheden bij Van der Madeweg zijn nu in volle gang. Het leggen van de nieuwe vloeren is seizoenswerk; de temperatuur moet niet te laag en niet te hoog zijn om de gietvloeren te kunnen storten. Volgens de planning zijn eind november 2024 alle stations klaar, vertelt Remco: ‘Als alles goed verloopt, kunnen we het project op tijd afronden en blijven we binnen het budget.’


Werkzaamheden station Van der Madeweg

Reizigers ondervinden wel enige hinder door de werkzaamheden. Arno vertelt: ‘De grootste uitdaging zit hem in het werken met de winkel open zoals wij dat noemen, tijdens de werkzaamheden is altijd een helft van het perron beschikbaar voor reizigers. Door het werk zo in te richten kunnen reizigers door een station verder te reizen en weer terug te reizen altijd op station van bestemming uitstappen.’ De metro's rijden gewoon door, maar passagiers die willen uitstappen op stations waar gewerkt wordt, moeten soms een station verder reizen om vervolgens terug te rijden. Remco legt uit: ‘We proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken, veel reizigers tonen begrip, vooral als ze het resultaat zien.’

‘In week 48 verwachten wij het werk af te ronden’, zegt Arno. Tegen die tijd zullen alle stations hun nieuwe vloeren hebben, en wordt het openbaar vervoer op de Oostlijn niet alleen veiliger, maar ook prettiger in gebruik. 



GVB en Vervoerregio Amsterdam werken samen aan een leefbare en bereikbare stad. Met toegankelijk, veilig en betaalbaar openbaar vervoer dat aansluit op de behoefte van de regio. Samen zorgen we voor het beheer en onderhoud van de metro- en tramvoertuigen en de railinfrastructuur. De reizigers staan centraal in alles wat we doen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.