In 2021 werden de plannen voor het nieuwe Wayfinding-systeem op Amsterdam Centraal al gepresenteerd. Nu, drie jaar later, is het systeem in gebruik genomen en werd het op donderdag 3 oktober feestelijk geopend. Het nieuwe wayfinding helpt reizigers zich makkelijker te oriënteren en de weg te vinden in en rondom het station. Maar waarom was dit systeem zo hard nodig, en wat maakt het zo bijzonder?
Verbouwing van het Centraal Stationseiland
Stadsbestuurder Nienke van Renssen legde tijdens de opening van de Wayfinding-zuilen uit waarom dit nieuwe systeem noodzakelijk was. ‘Op, onder en aan het Centraal Stationseiland is jarenlang heel veel verbouwd. De Noord-Zuidlijn werd aangelegd, de hele openbare ruimte van het eiland ging op de schop, trams werden aangepast, treinsporen gewijzigd, veerponten toegevoegd en het stationsgebouw verbouwd.’ Deze ingrijpende veranderingen maakten het noodzakelijk om een systeem te ontwikkelen dat duidelijkheid biedt aan reizigers in een complex en dynamisch gebied.
Het nieuwe wayfinding
Het nieuwe wayfinding-systeem bestaat uit digitale zuilen en wegwijzers, die continu kunnen worden aangepast aan de situatie. Volgens Nienke is dit een belangrijk voordeel: ‘De kaarten en plattegronden, die in deze stad snel veranderen, kunnen eenvoudig worden aangepast. Maar je kunt ook verschillende dag- en nachtsituaties laten zien. En dat is bij CS handig omdat sommige tunnels en ingangen ’s nachts niet toegankelijk zijn.’
Daarnaast speelt het systeem ook een belangrijke rol bij de veiligheid. ‘Deze vorm van Wayfinding kan ook worden ingezet als instrument voor crowd-management en bij rampen en calamiteiten. De kaartschermen kunnen namelijk à la minute worden vervangen door een boodschap die snel kenbaar moet worden gemaakt,’ aldus Nienke.
Stadsbestuurder Nienke van Renssen
Een samenwerking tussen gemeente en Vervoerrregio
De totstandkoming van het Wayfinding-systeem was een langdurig proces, maar de samenwerking tussen verschillende partijen heeft tot een succesvol resultaat geleid. ‘Het hele totstandkomingsproces heeft lang geduurd, maar ik ben blij dat we deze zuilen, die de grootste broertjes uit de ontwerpfamilie zijn, vandaag in werking kunnen stellen,’ zei Van Renssen tijdens haar speech. Ze benadrukte ook de samenwerking tussen de gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam, die beide voor 50% verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling en financiering van het project.
Toekomstplannen voor wayfinding
Hoewel het nieuwe wayfinding-systeem op Amsterdam Centraal nu een feit is, blijven de ambities groot. De digitale zuilen zijn zo ontworpen dat ze ook in andere drukke gebieden van de stad toegepast kunnen worden, te denken valt dan aan het Arena-gebied en de Zuidas.
Met de officiële opening van wayfinding is er een belangrijke stap gezet om Amsterdam Centraal overzichtelijker te maken voor reizigers en bezoekers. Zoals Nienke het verwoordde: ‘Wie hier onze stad binnenkomt, kan het lastig hebben om te vinden waar de volgende bestemming ligt en hoe daar te komen. Met dit nieuwe systeem maken we dat een stuk eenvoudiger.’