In een nieuwe investeringsronde maakt de Vervoerregio Amsterdam weer veel geld vrij voor het verbeteren van de bereikbaarheid in de regio. Met onder andere investeringen in een nieuwe bus- en tramverbindingen naar IJburg, een circulaire fietsbrug in Abbenes en een verbeterde doorstroming bij verkeersknooppunt Het Schouw werkt de organisatie aan een bereikbaar en leefbaar gebied.
"Of je nu loopt, fietst, met het ov of met de (deel)auto gaat, met deze nieuwe investeringen zorgen we in verschillende gebieden voor een aanzienlijke verbetering van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Daarnaast ben ik blij dat we ook voor het jaar 2025 weer investeren in de OV-coach. Reizen met het ov is niet voor iedereen even eenvoudig of vanzelfsprekend. Met dit programma geven we deze mensen het steuntje in de rug dat zij nodig hebben om zelfstandig met de bus, tram of metro te kunnen reizen," zegt Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio.
Bij Het Schouw komen twee belangrijke wegen samen: de N247 (richting Edam/Hoorn) en de N235 (richting Purmerend). Hier ontstaan vaak files. De Vervoerregio geeft 18 miljoen euro uit om dit op te lossen. Er komen twee tunnels: één voor bussen en één voor fietsers en auto's uit de buurt. De bus tunnel verbindt de N247 direct met de N235, zodat bussen naar Purmerend snel kunnen doorrijden. De fietstunnel wordt onderdeel van een lange fietsroute tussen Amsterdam Noord en Edam-Volendam. De Vervoerregio werkt hiervoor samen met de provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam, Purmerend, Waterland en Edam-Volendam. In de komende twee jaar maken ze de plannen verder af.
Er komt een ‘nieuwe’ brug voor langzaam verkeer over de Ringvaart ter hoogte van het spoorviaduct en de A4. Bijzonder is dat hiervoor een oude brug uit Vlissingen wordt aangepast en geplaatst. Met deze gerecyclede ‘tweedehands’ brug besparen we flink op CO2-uitstoot ten opzichte van een nieuwe brug. Van de brug maken dagelijks tussen de 1.500 en 3.000 fietsers gebruik.
Vanaf december 2024 kunnen mensen vanaf IJburg met een nieuwe bus naar station Bijlmer Arena. De Vervoerregio werkt hiervoor samen met Amsterdam en GVB. Ze geven geld uit om alles goed voor te bereiden. Ze trainen buschauffeurs en testen alles goed. In december 2025 komen er nog meer verbeteringen: dan gaat er een tram rijden en komt er een nieuwe bus naar station Weesp. Dit is belangrijk omdat er steeds meer mensen op IJburg komen wonen.
De Vervoerregio Amsterdam investeert in totaal ruim 40 miljoen euro in meer dan 30 mobiliteitsprojecten in de regio. Deze investeringen richten zich vooral op betere fietsinfrastructuur, verkeersveiligheid en toegankelijk openbaar vervoer.