De gemeenten Amsterdam, Purmerend, Zaanstad, Uithoorn, Landsmeer en Edam-Volendam hebben afgelopen jaar 168 bus- en 28 tramhaltes verbeterd voor mensen met een toegankelijkheidsvraag. De toegankelijkheid werd verbeterd door kleine, snelle ingrepen te doen zoals geleidelijnen op de juiste manier neer te leggen of een prullenbak te verplaatsen. Ook werden zestien haltes opgehoogd, zodat reizigers in een rolstoel, met rollator of met kinderwagen makkelijker het voertuig in kunnen. “Ov moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dat is helaas nog niet zo. Zo’n twee miljoen mensen in Nederland hebben een fysieke of mentale beperking. Zij komen nog teveel obstakels tegen tijdens hun reis. We blijven hard aan de slag om haltes toegankelijk te maken, zodat straks iedereen met het ov kan.” Aldus Melanie van der Horst, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio.
Afgelopen jaar is ook de informatie over de toegankelijkheid van haltes verbeterd. Veel van de informatie was verouderd, onjuist of ontbrak. Daardoor was het niet mogelijk om precies te weten hoeveel en welke haltes in de regio ontoegankelijk waren. Veel wegbeheerders hebben de informatie in de landelijke database bijgewerkt, waardoor reizigers nu de juiste informatie over haltes krijgen. Zo weten reizigers beter waar ze aan toe zijn en krijgt de Vervoerregio inzicht in welke haltes werkelijk toegankelijk zijn en welke haltes nog toegankelijk gemaakt moeten worden.
Het toegankelijk maken van bus- en tramhaltes is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Vervoerregio, wegbeheerders zoals gemeenten, en GVB. De Vervoerregio heeft voor 2024, 2025 en 2026 in totaal 10 miljoen euro extra beschikbaar gesteld om haltes toegankelijk te maken. Om er een halte toegankelijk te maken betaalt de Vervoerregio maximaal 95% van de kosten. De Vervoerregio hoopt zo gemeenten te stimuleren om aan de slag te gaan met de haltes die nog onvoldoende toegankelijk zijn.
In de voortgangsrapportage ‘versnellingsopgave haltetoegankelijkheid’ houdt de Vervoerregio bij hoe het staat met de toegankelijkheid van haltes in de regio. Ook wordt er vooruitgekeken naar 2025. Hoeveel haltes de wegbeheerders dan toegankelijk maken hangt af van de afspraken die met gemeenten gemaakt worden en waar werkzaamheden plaatsvinden, zodat de halte tegelijkertijd met de werkzaamheden toegankelijk gemaakt kan worden. Het uiteindelijke doel is om een zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat alle reizigers allemaal gebruik kunnen maken van het ov.