Tekst (smal)

GVB en Vervoerregio bezoeken metro- en tramfabrikant Spanje

Op 20 november bezochten de Vervoerregio Amsterdam en GVB het Spaanse bedrijf CAF (Consturcciones y Auxiliar de Ferrocarriles), één van de grootste metro- en tramfabrikanten ter wereld. Het bedrijf, gevestigd in het schilderachtige Baskenland, levert een groot aantal trams en metro’s in Amsterdam. En omdat GVB en de Vervoerregio altijd in gesprek zijn over uitbreiding, onderhoud of vervanging van voertuigen, was dit een goede aanleiding om af te reizen naar het zuiden voor een inspirerend werkbezoek.

Mensen staan bij een hal waarin treinen worden gemaakt

Metro’s en Trams in Amsterdam

CAF leverde 72 trams (15G) en 30 metro’s (M7) in Amsterdam die respectievelijk sinds 2019 en 2023 in gebruik zijn. En daar komen nog meer metro’s bij. Zo besloot de Regioraad op 9 juli 2024 om 13 extra M7 metrovoertuigen te bestellen, die omstreeks 2027 worden verwacht.  De huidige 13G/14G trams bereiken rond 2032 hun einde levensduur. Het is belangrijk dat zo’n vervangingsopgave tijdig start. En dan is kennis, wederzijds begrip en een goede samenwerking cruciaal om het proces goed te laten verlopen. 

Vergroten kennisniveau

Het werkbezoek richtte zich op het versterken van de samenwerking, gezamenlijke belangen, marktontwikkelingen en visie op technologie. GVB en de Vervoerregio waren nieuwsgierig hoe CAF inspeelt op tram- en metrosystemen en naar de lessen die zij leerden uit eerdere voertuigbestellingen. Het krijgen van deze inzichten draagt direct bij aan het vergroten van het kennisniveau binnen de Vervoerregio, voor zowel lopende als toekomstige voertuigbestellingen. Daarmee kunnen we als Vervoerregio de juiste beslissingen maken bij het kopen van voertuigen. 

Inzicht in productieprocessen

Tijdens het werkbezoek kregen de Vervoerregio en GVB een rondleiding langs bijna het hele productieproces: van tekenfase tot aan controles voor oplevering van de voertuigen. Zo demonstreerde CAF hoe zij 3D-modellen inzetten om al in de ontwerpfase voertuigen zo realistisch mogelijk weer te geven en te testen. Ook liet het bedrijf zien hoe zij hun eigen wielen produceren en testen. En gaven ze inzicht in de verschillende wielstellen die zij leveren, en lieten ze de testwerkzaamheden voor de oplevering van voertuigen zien. 

Een aluminium huls van een metro in een werkplaats

Gesprekken leidden tot meer begrip

Tijdens waardevolle gesprekken deelde CAF haar visie op de bestelling van de 15G-trams. Daarnaast werd gesproken over hoe partijen aankijken tegen aanbestedingen, het uitdagen van de markt en het creëren van voldoende ruimte voor innovatie. CAF gaf ook inzicht in de lessen die zij zélf leerde uit samenwerkingen met organisaties als NS en hoe zij deze gebruikt om door te ontwikkelen, bijvoorbeeld de over het verbeteren van kwaliteitsprocessen. Uiteindelijk leidden al deze gesprekken tot meer begrip bij alle partijen over de werkzaamheden die gedurende de levensduur van voertuigen nodig zijn.

Samen één maatschappelijk doel

Het werkbezoek was waardevol om elkaar ook op persoonlijk niveau beter te leren kennen. Ondanks dat het kan voorkomen dat de drie organisaties verschillende belangen hebben, blijft het belangrijk om samen tot één duidelijke opdracht te komen, bijvoorbeeld voor het onderhoud van de metro’s of trams. Want alle partijen delen uiteindelijk hetzelfde maatschappelijke doel: betrouwbare, veilige en comfortabele voertuigen in de stad laten rijden. Het werkbezoek droeg daarmee bij aan een sterkere samenwerking en wederzijds begrip tussen de organisaties. En dat is nodig, want de voertuigen van CAF blijven tenslotte de komende 30 jaar een prominente rol spelen in het Amsterdamse straatbeeld.

Over CAF

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) is een Spaanse rollendmaterieelfabrikant met het hoofdkantoor in Beasain. Het bedrijf maakt treinstellen, locomotieven, metro's en trams, bussen, apparatuur voor treinbeveiliging en onderhoudt spoorwegmaterieel. CAF levert wereldwijd, en ook aan Amsterdam en aan de Nederlandse Spoorwegen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.