Snel van Amsterdam naar Schiphol: Airport Sprinter feestelijk van start. Met de start van de nieuwe dienstregeling, van NS, op 15 december, is er een nieuwe treindienst tussen Amsterdam Centraal en Schiphol / Hoofddorp bijgekomen, de Airport Sprinter. Deze treindienst rijdt extra vaak tussen Amsterdam en Schiphol, wel iedere 7,5 minuut, wat goed is voor de bereikbaarheid van de stad en de regio.
Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam: "We zien steeds meer reizigers op het spoor rondom Amsterdam. En er komen er nog veel meer bij, omdat er heel veel woningen worden bijgebouwd. Tegelijkertijd wordt er de komende jaren heel hard gewerkt aan het spoor en de wegen. Dat is mooi én noodzakelijk, maar daardoor moeten we opzoek naar slimme manieren om reizigers te vervoeren, zodat de regio bereikbaar blijft. Deze treindienst is zo'n oplossing. Hierdoor kunnen reizigers snel tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp reizen en het geeft ook nog eens extra reismogelijkheden vanuit Noord-Holland. Mooi detail: dit is de meest frequente verbinding van NS in het hele land. Het is dus de mooie voorloper van de mogelijke verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp.
Jaren geleden stond de Vervoerregio samen met NS en ProRail aan de wieg van dit idee. Nu gaat deze Sprinter rijden. Een mooie mijlpaal en een kroon op de jarenlange samenwerking om dit voor elkaar te krijgen."
De Airport Sprinter is een nieuwe hoogfrequente spoorverbinding, die Amsterdam Centraal met Schiphol en Hoofddorp verbindt. Deze NS trein rijdt iedere dag acht keer per uur en stopt onderweg ook op de stations Sloterdijk en Lelylaan. Al deze stations hebben nu dus een nog betere verbinding met Schiphol. Sloterdijk en Lelylaan krijgen zelfs tien keer per uur een verbinding met Schiphol, want op die twee stations stopt ook nog de bestaande Sprinter van Hoorn Kersenboogerd, via Purmerend en Zaandam naar Schiphol en Hoofddorp.
De meest directe aanleiding voor de komst van de Airport Sprinter is dat er meer treinen over hetzelfde stukje spoor moeten kunnen rijden in de toekomst. Hiervoor worden de stations Amsterdam Centraal en Zuid verbouwd. Tijdens die verbouwing (die duurt tot minimaal 2030) is er minder spoorcapaciteit beschikbaar op de sporen rondom Amsterdam. Daardoor is gezocht naar een treinverbinding die zo min mogelijk spoorcapaciteit in beslag nam tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. Die is gevonden met de hoogfrequente Airport Sprinter, want deze sprinter heeft minder capaciteit nodig op Amsterdam Centraal dan de bestaande combinatie van Intercity Direct-treinen en Sprinters. De IC-Direct treinen naar Rotterdam en de nieuwe internationale Eurocity-Direct treinen naar Brussel vertrekken vanaf nu van station Amsterdam-Zuid. De Eurostar treinen naar Parijs en London blijven wel vanaf Amsterdam Centraal vertrekken.
Melanie van der Horst, wethouder verkeer en vervoer in Amsterdam en voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio: ‘We feliciteren NS met de start van de Airport Sprinter. De komende jaren wordt er flink gebouwd aan de spoorring Amsterdam. Met deze fantastisch goede treinverbinding naar Schiphol en de nieuwe Euro-city Direct naar Brussel vanaf station Amsterdam Zuid zetten we een grote stap om meer ruimte te maken op het spoor. Hiermee kunnen we de groei van de binnen- en buitenlandse treinreizigers de komende 10 jaar opvangen ook tijdens de vele werkzaamheden die op het spoor en het wegennet gepland staan. Dat is fijn voor de stad, regio en het land.’
Deze trein is een mooie stap om het regionale openbaar vervoer verder te laten groeien. Daar werken we samen met veel partijen aan. Er worden 100.000 woningen gebouwd tussen Zaanstad en Hoofddorp. Dat geeft veel meer reizigers. Daarnaast willen we dat de trein een goed alternatief is voor vliegreizen tot 750 km.
Om alle forenzen, toeristen en andere reizigers goed te kunnen vervoeren is het nodig om de metro ringlijn in Amsterdam te sluiten en de Noord/Zuidlijn te verlengen naar Hoofddorp. Daardoor komt er meer ruimte om het spoor voor internationale treinen. En hoewel we met de MIRT-Verkenning OV-verbinding Amsterdam Haarlemmermeer en de Mirt Verkenning Sloterdijk-Amsterdam Centrum invulling geven aan de groei van het openbaar vervoer, is het nog een lange weg te gaan van minimaal tien jaar. De Airport Sprinter is nodig om deze tijd te overbruggen en de reizigers nu ook al een prettige treinverbinding te bieden.
Marja Ruigrok: "Vanuit Hoofddorp verwelkomen we deze snelle treinverbinding. In de komende jaren worden er veel woningen rondom de ov knooppunten Hoofddorp, Lelylaan en Sloterdijk bijgebouwd. Daar hoort een snelle en hoogfrequente treinverbinding bij. Ondertussen werken we keihard aan de plannen om de schaalsprong in ons ov-systeem met het verlengen van de Noord/ Zuidlijn en het sluiten van de Ringlijn uit te voeren. Eind volgend jaar gaan we met de minister en de staatssecretaris om de tafel om te praten over de tekorten. We rekenen erop dat zij zich aan de afspraken voor de komst van de verbindingen zullen houden."
De Vervoerregio was betrokken bij de eerste studies naar de Airport Sprinter. Daarnaast heeft de Vervoerregio mee geïnvesteerd in de aanleg van de benodigde extra wissels bij Station Zuid. Ook hebben we met NS en ProRail meegedacht over de manier waarop de Airport Sprinter zo goed mogelijk onder de aandacht van de reiziger gebracht kon worden, bijvoorbeeld door wayfinding op de stations.