Hoe vervang je een tramspoor dat niet alleen de gemeente Diemen met het centrum van Amsterdam verbindt, maar ook nog eens de enige toegangsweg vormt naar de werkplaats van de trams? Dat is de uitdaging waar de gemeente, de Vervoerregio en natuurlijk GVB voor staan, in aanloop naar werkzaamheden op de Linnaeusstraat komende zomer.
Bron: SpoorPro
De gemeente Amsterdam begint aankomende zomer met langdurige werkzaamheden op de Linnaeusstraat en het eerste deel van de Middenweg in het oosten van de stad, daar waar ook de tramsporen van lijn 19 lopen. Een uitgelezen kans voor vervoerder GVB om de rails te vernieuwen, die toch al hoognodig aan vervanging toe waren. Maar dat is geen alledaagse opgave, want juist die verbinding is van groot belang voor het hele netwerk.
Ten eerste is lijn 19 de enige tramverbinding richting Diemen. Dat betekent dat in potentie de directe tramverbinding tussen een hele gemeente en het Amsterdamse centrum uitvalt tijdens de werkzaamheden. Ten tweede loopt over deze straten de enige spoorse toegangsweg richting de werkplaats waar GVB groot onderhoud aan trams uitvoert. Die werkplaats is tijdens de klus soms beperkt, en soms helemaal niet bereikbaar.
In de periodes dat de werkplaats niet bereikbaar is, kunnen daar geen trams komen. En dat houden de voertuigen maar beperkte tijd vol. “Wij kunnen maximaal twee weken zonder die aansluiting”, vertelt Ron Veerman, senior verkeersspecialist bij de vervoerder. Hij wil voorkomen dat de trams langer dan dat zonder onderhoud zitten. “Anders krijg je veel uitval op het netwerk, want dan vallen ze letterlijk stil.”
Benieuwd naar de rest van het verhaal? Lees dan verder op SpoorPro.nl.