De Vervoerregio Amsterdam nodigt iedereen die het metronetwerk belangrijk vindt, uit om de komende maanden mee te denken over het nieuwe metronetwerk van Amsterdam. In het dialoogtraject kunnen belangstellenden meedenken over vier metronetwerk-opties die het mogelijk maken om metrolijnen vanaf 2027 vaker te laten rijden (ontvlechting). Doel van het dialoogtraject is om te horen wat wensen en bedenkingen zijn bij de netwerkopties en welke sociale en maatschappelijke impact de opties hebben. Met die informatie en de technische uitwerking van de opties neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio na de zomer een besluit over welk metronetwerk het wordt.
Het aantal metroreizigers in Amsterdam en omgeving groeit snel. De Vervoerregio zet daarom in op een betrouwbaar metronetwerk waarmee reizigers makkelijk en comfortabel met de metro kunnen blijven reizen. Daarom gaan de metrolijnen vaker rijden. Om dit mogelijk te maken, kunnen er twee in plaats van drie metrolijnen gaan rijden over het spoor tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel (de ‘Oostbuis’ tunnel). Dat heet ontvlechting. Ontvlechting zorgt daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen.
Melanie van der Horst: ‘De metro vaker laten rijden is goed voor de stad en de regio. Een ontvlochten metro met minder storingen is prettig en betrouwbaarder voor reizigers. En, hoe vaker de metro rijdt, hoe minder reizigers hun reis moeten plannen of moeten wachten op het perron. Maar een verandering in het metronetwerk heeft ook invloed op mensen hun dagelijks leven en hun reis. Daarom is het belangrijk om te horen welk effect de verschillende opties hebben op inwoners, reizigers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarom gaan we in gesprek.’
Er is een campagne ‘Mensen over de metro’ ontwikkeld om zoveel mogelijk mensen te benaderen. Belangstellenden kunnen tijdens het traject via verschillende bijeenkomsten in gemeenten (Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn) en Amsterdamse stadsdelen (Nieuw-West, West, Oost en Zuidoost) vragen stellen, hun wensen en bedenkingen uiten en meer uitleg krijgen over ontvlechting. Ook kunnen ze een digitale vragenlijst invullen via de website van de Vervoerregio. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met ondernemers, maatschappelijke organisaties zoals ziekenhuizen en scholen en met gemeenteraadsleden en regioraadsleden. De eerste bijeenkomst is een online webinar op dinsdag 4 maart.
Dat er een nieuw metronetwerk komt vanaf 2027 staat vast. Maar, welk netwerk het wordt nog niet. Er zijn vier opties voor het nieuwe metronetwerk. GVB heeft deze opties voorzien van technische informatie. Bijvoorbeeld of er extra reistijd voor bepaalde reizigers bijkomt of afneemt, of er makkelijk overgestapt kan worden op een perron en of er een directe verbinding tussen twee haltes bij komt of juist verdwijnt. Daarnaast onderzoekt GVB de vier opties op (sociale) veiligheid, de aanwezigheid van ander openbaar vervoer als de metro uitvalt, of een netwerk praktisch uitvoerbaar is en hoeveel geld het kost. Ook die informatie wordt meegenomen in het dialoogtraject.
Alle wensen, zorgen en ideeën worden gebundeld en ter kennisname naar alle deelnemers van het dialoogtraject, waaronder de regioraad, verstuurd. Op basis van die informatie, in combinatie met de technische informatie over de opties, neemt het dagelijks bestuur nog dit jaar na de zomer uiteindelijk de beslissing welke optie het wordt. Vanaf 2027 gaat de metro volgens het nieuwe netwerk rijden.
De website met alle informatie over het dialoogtraject en de technische informatie van GVB staat sinds vandaag online.