Tekst (smal)

Vijf oplossingen voor knelpunten in het OV tussen Amsterdam en Haarlemmermeer

De gebieden Amsterdam en Haarlemmermeer ontwikkelen zich in hoog tempo. Er komen meer inwoners, bedrijven en reizigers. Door deze sterke groei ontstaan er in de toekomst problemen in het openbaar vervoer. We onderzoeken hoe we dit kunnen oplossen en kijken naar verschillende mogelijkheden om het openbaar vervoer beter te maken. We hebben vijf ov-oplossingen gevonden voor de huidige en toekomstig te verwachten ov-knelpunten. Die gaan we nu verder onderzoeken.

Foto van een trein op station Amsterdam Zuid

  • BUS: BRT-Netwerk. Nieuw Bus Rapid Transit netwerk met een hoofdroute die uitwaaiert naar meerdere bestemmingen.  
  • TREIN: Airport Sprinter Plus. Nieuwe treinverbinding via een lange tunnel met hoogfrequente Airport Sprinters tussen station Amsterdam Centraal en station Hoofddorp.   
  • TREIN: City Sprinter. Nieuwe treinverbinding via een korte tunnel met hoogfrequente City Sprinters tussen station Amsterdam Centraal en station Hoofddorp. Deze ov-oplossing zit tussen een reguliere trein en een metro en stopt vaker onderweg dan de Airport Sprinter Plus.  
  • METRO tot Schiphol. Verlenging Noord/Zuidlijn tot Schiphol grotendeels bovengronds. 
  • METRO tot Hoofddorp. Verlenging Noord/Zuidlijn tot Hoofddorp via een lange ondergrondse metrotunnel.   

Het voorlopig ontwerp van deze oplossingen staat op: ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/onderzoeken

Overzichtskaart van het plangebied van de ov-verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer

Drie belangrijke documenten

Naast het besluit om de vijf hierboven genoemde oplossingen verder te onderzoeken, zijn er ook drie belangrijke documenten bestuurlijk vastgesteld: 

  • Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO)
    In de NKO staat beschreven hoe de 5 oplossingen tot stand zijn gekomen.
  • Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD)
    De NRD beschrijft hoe de oplossingen worden onderzocht en hoe de milieuonderzoeken plaats zullen vinden.
  • Nota van Beantwoording (NvB).
    In de NvB geeft het projectteam van OVAH antwoord op de zienswijzen die zijn ontvangen tijdens de inspraak op de ontwerp-NRD (voorjaar 2024). 

Alle drie deze documenten vind je op ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/rapportages.

Vervolg

Eind 2026 moet er een definitieve voorkeursbeslissing worden genomen. 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.