De Vervoerregio Amsterdam blijft de komende jaren inzetten op het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer, verkeersveiligheid en het netwerk van doorfietsroutes. Daarnaast maakt zij geld vrij voor de stijgende kosten voor het ov en projecten. Voor de regionale aanpak deelmobiliteit wordt ook alvast geld opzijgezet. Dit staat in de kadernota 2026.
Gerard Slegers: “Helaas zien we nog altijd een onverminderd hoog aantal ernstige verkeerslachtoffers. Ook de personeelstekorten in het openbaar vervoer zijn nog niet opgelost. Tegelijkertijd blijft inflatie de kosten van veel van onze projecten opjagen. De Vervoerregio blijft zich de komende jaren onverminderd inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren en de kwaliteit en betaalbaarheid van het ov in stand te houden. Dit is belangrijker dan ooit, want het wordt steeds drukker in het verkeer, en ook in de toekomst moet iedereen veilig en gemakkelijk van a naar b kunnen blijven reizen.”
Op dit moment doet de Vervoerregio er nog alles aan om een mogelijke bezuiniging van 10% te voorkomen. Omdat pas rond de voorjaarsnota van het Rijk duidelijk wordt of deze bezuiniging doorgaat, is deze nog niet verwerkt in de kadernota 2026.
Op basis van de kadernota werkt het dagelijks bestuur een ontwerpbegroting uit die op 8 juli ter advisering wordt voorgelegd aan de regioraad.