In 2025 gaat de Vervoerregio Amsterdam hard aan het werk om reizen in de regio te verbeteren. Er komen onder andere nieuwe fietspaden, betere reisinformatie en een gezamenlijke aanpak om de hinder tijdens wegwerkzaamheden en grote evenementen te beperken. Hieronder leest u wat er allemaal gaat gebeuren.
De Vervoerregio zet vol in op betere fietsvoorzieningen, wat aansluit bij de positieve trend uit recent CPB-onderzoek: steeds meer forenzen laten de auto staan en kiezen voor de fiets. Een belangrijk project is de Oostbrug, die Amsterdam-Noord en -Oost met elkaar verbindt. De Vervoerregio investeert ruim 17 miljoen euro, zodat de verwachte 20.000 fietsers per dag veilig en vlot hun weg kunnen vinden. Daarnaast worden in de hele regio fietsverbindingen verbeterd, zoals de verbrede Oosterringdijk in Amsterdam, nieuwe fietsstraten in Amstelveen en Purmerend en een nieuwe doorsteek bij de Zeesluis in Edam.
Vicevoorzitter van de Vervoerregio, Marja Ruigrok: "De fiets speelt een cruciale rol in onze regionale mobiliteit. Met onze investeringen in nieuwe fietsroutes creëren we een sterk alternatief voor de auto. Dit verbindt niet alleen onze gemeenten fysiek met elkaar, maar draagt ook bij aan een gezondere en duurzamere regio. Vooral voor woon-werkverkeer zien we dat de fiets steeds vaker de slimme keuze is."
De regio Amsterdam staat voor een grote uitdaging in 2025. Door vele wegwerkzaamheden die hinder veroorzaken, in combinatie met grote evenementen zoals SAIL en Amsterdam 750 jaar, én de NAVO-top, wordt het extra druk op de weg. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Almere werken daarom samen om de regio bereikbaar te houden. Ze maken één gezamenlijk plan om reizigers te helpen tijdens de werkzaamheden, bijvoorbeeld door mensen te stimuleren op andere tijden te reizen of andere vervoermiddelen te gebruiken.
"2025 wordt een cruciaal jaar voor de bereikbaarheid van onze regio. Met deze gezamenlijke aanpak zorgen we ervoor dat inwoners en bezoekers ook tijdens grote evenementen en werkzaamheden hun bestemming kunnen bereiken. We kijken daarbij nadrukkelijk naar alle vormen van vervoer”, zegt Ruigrok. De Vervoerregio betaalt 300.000 euro voor deze gezamenlijke aanpak. Daarnaast is er zo’n 130.000 euro beschikbaar voor extra mobiliteitsmaatregelen en campagnes. De aanpak is niet alleen voor 2025: ook de jaren daarna blijven er veel werkzaamheden in de regio.
Om reizigers in de regio goed te blijven informeren, vervangt de provincie Noord-Holland verouderde DRIS-panelen (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem). Deze panelen, geplaatst tussen 2011 en 2013, draaien nog op het 2G-netwerk, dat eind 2025 verdwijnt. Zonder vervanging zouden de schermen op zwart gaan. Dankzij een bijdrage uit het budget van de motie Bikker kan de Vervoerregio Amsterdam deze verbetering mede financieren. Met een totale investering van ruim 900.000 euro wordt zo gegarandeerd dat reizigers ook in de toekomst kunnen rekenen op actuele reisinformatie.