Reizigers geven het ov in de vervoerregio een 7,8. Dat is hetzelfde als vorig jaar en komt overeen met het landelijke gemiddelde.
Naast een gemiddelde score voor heel de vervoerregio geven reizigers de afzonderlijke concessies ook een cijfer. De score van Amstelland-Meerlanden gaat van een 8,1 naar een 8, maar blijft daarmee een van de hoogst scorende concessies van Nederland. Het cijfer voor de concessie Amsterdam blijft gelijk aan 2023 met een 7,8. Zaanstreek-Waterland daalt van een 7,8 naar een 7,5.
Op het thema reisinformatie is er op meerdere plekken een verandering in score. Zo daalt in Zaanstreek-Waterland de score met 0,5 punt of meer op de onderwerpen ‘Informatie op de instaphalte’ (van 7,6 naar 7,0), ‘Reisinformatie in het voertuig’(van 7,8 naar 7,2) en ‘Informatie bij vertragingen of andere problemen’ (van 5,5 naar 5,0). Mooi is dat op deze onderwerpen bij de andere concessies de score juist stijgt. Bij de Amsterdamse metro gaat de score van ‘Reisinformatie in het voertuig’ van een 7,5 naar een 7,9 en in Amsterdam-Meerlanden gaat de ‘Informatie bij vertragingen of andere problemen’ van een 5,9 naar een 6,3. De kwaliteit van reisinformatie is voor reizigers een belangrijk onderwerp in de reiswaardering. Een gebrek aan reisinformatie heeft een negatief effect op de reisbeleving. Dit geldt nog sterker bij verstoringen zoals rituitval.
In Amsterdam zijn de scores opgesplitst naar bus, tram en metro. Opvallend is dat het gemiddelde cijfer voor de bus en de tram daalt: de bus gaat van een 7,8 naar een 7,5, en de tram gaat van een 7.9 naar een 7.8, terwijl de score voor de metro juist stijgt (van een 7,6 naar een 7,8). De lagere scores voor bus en tram hebben mogelijk te maken met de afschalingen in 2024, vanwege het personeelstekort. Er was nauwelijks sprake van een personeelstekort voor metrobestuurders, de Noord/Zuidlijn kon zelfs iets vaker gaan rijden in 2024.
De score voor sociale veiligheid in de vervoerregio ligt iets hoger dan het landelijke gemiddelde. De sociale veiligheid in de bus krijgt een 8,4, de tram een 8,3 en de metro een 8. De landelijke score is een 7,8. Vanaf volgend jaar komt de vraag naar gender weer terug in de klantbarometer, zoals in het verleden ook het geval was, en kan er gekeken worden of er verschil zit tussen genders de score die zij sociale veiligheid en andere onderwerpen geven.
De gemiddelde leeftijd van de reizigers die de OV-Klantenbarometer hebben ingevuld stijgt de afgelopen jaren geleidelijk. Het aandeel reizigers die meededen aan de OV-klantenbarometer onder de 28 jaar neemt sinds 2021 af (behalve voor OV over water) en het aandeel reizigers van 28 jaar en ouder stijgt. Dit heeft te maken met de vergrijzing van de bevolking.
De OV-klantenbarometer is een jaarlijks onderzoek in opdracht van CROW en de concessieverleners. Het onderzoek meet sinds 2001 de klantwaardering van reizigers in het ov (bus, tram, metro, trein en een aantal veerdiensten).