We gebruiken in Nederland steeds meer elektriciteit. Op veel plekken loopt het stroomnet al tegen de grenzen aan. OV-bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het verminderen van netcongestie. Vandaag heeft de Vervoerregio samen met andere OV-partijen en netbeheerders afspraken gemaakt met de Rijksoverheid over hoe zij de drukte op het stroomnet tegen kunnen gaan zodat de OV-sector kan blijven groeien binnen de (toekomstige) grenzen van het stoomnet.
Het openbaar vervoer in Nederland is grotendeels elektrisch. Daardoor is het sterk afhankelijk van het nu al overvolle stroomnet, waardoor groeiambities van het ov in de knel kunnen komen. Tegelijkertijd kan het ov met zijn eigen elektriciteitsnet ook helpen om drukte op het stroomnet tegen te gaan, bijvoorbeeld door laadcapaciteit te delen met andere partijen, energiezuiniger te rijden of lokaal energie op te wekken met zonnepanelen of remenergie.
Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio zette zijn handtekening onder het ‘Opschalingsplan en bestuurlijk akkoord Netcongestie & Ov’: “Ik ben blij met de landelijke aandacht voor het probleem en de gedeelde commitment van alle OV-organisaties om dit probleem actief aan te pakken. De Vervoerregio zet hierin al belangrijke stappen. We willen graag zo snel mogelijk volledig uitstootvrij ov en hebben ons beleid al aangepast om onze vervoerders de ruimte te geven om slimmer met energie om te gaan. Er liggen op dit moment al zonnepanelen op enkele daken van OV-remises en we werken onder andere aan de aanleg van remenergie-systemen voor de metro.”
Voor de uitvoering van de maatregelen is de komende 4 jaar in totaal 3,2 miljoen euro beschikbaar vanuit de Rijksoverheid.