Op 2 april heeft GVB een bericht uitgebracht over het concept Jaarplan Vervoer 2026. Dit plan gaat over het nieuwe lijnennet in Amsterdam vanaf 29 maart 2026. Het Jaarplan Vervoer 2026 loopt parallel aan het concessieproces. Omdat het goed is dat de nieuwe dienstregeling van 2026 past bij de nieuwe concessie, zijn de veranderingen groter dan andere jaren.
Er loopt nu een procedure om van een voorstel een definitief Jaarplan Vervoer 2026 te maken. GVB heeft het conceptplan gedeeld met de RAR en de concessiegemeenten. Zij krijgen tijd om een zorgvuldig advies te geven. GVB past het plan eventueel aan op basis van die adviezen. Daarna gaat de definitieve versie naar het dagelijks bestuur van de Vervoerregio. Het dagelijks bestuur beoordeelt het plan en stelt het uiterlijk half juli vastgesteld.
Als inwoner, reiziger, bedrijf of belangenorganisatie kunt u uw mening over het concept Jaarplan Vervoer 2026 geven aan de (stadsdeelcommissies van de) gemeente of aan een van de organisaties in de reizigersadviesraad (RAR), zoals ROVER, Cliëntenbelang Amsterdam, de Fietsersbond en ASVA Studentenunie. Zij kunnen uw mening doorgeven aan de vervoerder. Reageren op het concept Jaarplan Vervoer 2026 kan niet via de Vervoerregio. De Vervoerregio krijgt het plan pas te zien nadat GVB alle adviezen heeft ontvangen en het plan eventueel heeft aangepast.
Het Jaarplan Vervoer 2026 geldt voor 2026. Omdat de regioraad heeft besloten dat de metro vanaf 2027 vaker gaat rijden, verandert het metronetwerk in 2027. Dat staat nog niet in dit plan. De metro gaat vaker rijden, zodat reizigers comfortabel met de metro kunnen blijven reizen. Ook als de stad en het aantal reizigers groeit. Hoe het metronetwerk eruit gaat zien, is nog niet besloten. Meer informatie over het metronetwerk is te vinden op de pagina Mensen over de Metro.
Benieuwd naar het concept Jaarplan Vervoer 2026? U kunt het lezen bij de raadsinformatie van de gemeente Amsterdam: Berichten uit het college Gemeente Amsterdam.
Het bericht van GVB over het plan is hier te lezen.