Tekst (smal)

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het regionale ov in 2026 terug te draaien, is aangenomen. Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), het Interprovinciaal Overleg (IPO), het samenwerkingsverband DOVA en brancheorganisatie OV-NL reageren verheugd.

De motie, ingediend door Kamerleden Habtamu de Hoop (PvdA/GroenLinks), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP), kreeg brede steun in de Kamer. Zij constateren dat de combinatie van een bezuiniging op de Brede Doeluitkering (BDU) en de herijking van de vergoeding van het studenten reisproduct leidt tot een structureel tekort op het ov-budget van 225 miljoen euro vanaf 2026. De Kamer heeft daarom uitgesproken dat deze bezuiniging onaanvaardbaar is, vanwege de impact op tariefverhogingen en het verdwijnen van ov-aanbod.

Een cruciale stap

De betrokken decentrale overheden en ov-sectororganisaties zien de aangenomen motie als een belangrijke erkenning van de waarde van het openbaar vervoer voor Nederland. "We zijn heel blij met deze steun en de duidelijke oproep aan het Rijk om met een financiële oplossing te komen," zeggen de vijf partijen in een gezamenlijke verklaring. "Deze motie laat zien dat de Kamer het belang inziet van goed en betaalbaar ov. En dat ov essentieel is voor de leefbaarheid van steden, dorpen en regio’s, en onmisbaar voor de ontsluiting van werk en nieuwe woningbouwlocaties."

Zonder actie dreigen schrijnende gevolgen

Zonder compensatie zou in 2026 het mes gezet moeten worden in het aanbod van bussen, trams en metro’s in het hele land. Lijnen verdwijnen, ritfrequenties worden verlaagd en tarieven stijgen. Met name inwoners van buitengebieden, ouderen, scholieren en mensen met een smalle beurs zouden de dupe zijn. De ov-partijen waarschuwen dat dit de bereikbaarheid, duurzaamheid en inclusiviteit van Nederland rechtstreeks ondermijnt. Deze boodschap werd gehoord door de Kamer. Zelfs NSC en BBB, die op financiële gronden tegen de motie stemden, steunden in een stemverklaring het doel van de motie; goede en betaalbaar openbaar vervoer voor Nederland.

Plan voor Prinsjesdag

De ondertekenaars gaan er dan ook vanuit dat het kabinet uiterlijk op Prinsjesdag komt met een solide plan om het ov voor 2026 veilig te stellen. "Het is niet genoeg om deze motie aan te nemen — nu moet het kabinet laten zien hoe zij deze oproep in de begroting verwerkt," aldus de gezamenlijke oproep. "We kijken uit naar de wijze waarop de regering de motie gaat uitvoeren. De urgentie is hoog en de tijd dringt."

Niet alle zorgen van tafel

Niet alle zorgen zijn met het aannemen van deze motie verdwenen. Ook na 2026 dreigen er financiële problemen in de sector en de motie biedt geen oplossing voor de noodgedwongen tariefstijgingen bij NS. De ov-partijen blijven er daarom op aandringen dat er een oplossing voor NS komt en dat ook ook ná 2026 de bezuinigingen op het ov van tafel gehaald worden.

Waardering voor Kamerleden

De vijf organisaties spreken hun bijzondere dank uit aan de indieners van de motie. "Wij waarderen de inzet van Habtamu de Hoop, Pieter Grinwis en Bart van Kent voor het openbaar vervoer in Nederland. Dankzij hun initiatief is een belangrijk signaal afgegeven: ov is geen luxe, maar een noodzakelijke publieke voorziening."

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.