Tekst (smal)

Slim sturen op verkeer in de regio

Hoe we samen werken aan veilige én slimme omleidingen

Soms kijk je al weken, misschien wel maanden, uit naar dat ene festival. Terwijl jij je verheugt, zijn gemeenten, vervoerders en overheden al druk bezig met de voorbereiding. Want bij evenementen, wegwerkzaamheden of plotselinge afsluitingen is het belangrijk dat verkeer veilig en vlot blijft doorstromen. De Vervoerregio werkt daarom met gemeenten, Rijkswaterstaat en de provincie aan een slim verkeersplan: het Multimodaal Netwerkmanagementkader. Wat betekent dat precies? Adviseur verkeersmanagement Alex Smienk van de Vervoerregio Amsterdam legt het uit.

“Stel: je rijdt elke dag een bepaalde route naar je werk. En opeens is die afgesloten door werkzaamheden of een ongeluk. Wat dan? Met het nieuwe netwerkmanagementkader weten we welke omleidingen we inzetten en zorgen we ervoor dat je op tijd weet wat er verandert. En dat je ook weet wat je andere opties zijn. Met de fiets, het OV of een andere route.”

Wat houdt het netwerkmanagement precies in?
Het multimodaal netwerkmanagementkader is een plan waarin alle partners in de regio samenwerken. Het doel is om het verkeer zo goed mogelijk te geleiden bij wegwerkzaamheden, evenementen en zelfs bij onverwachte ongevallen. Dat betekent onder andere:

Borden en informatiepanelen langs de weg
Verkeerslichten die op omleidingsroutes langer op groen staan voor fietsers of voetgangers
Digitale waarschuwingen in je navigatie of app
Tips voor een andere route met het openbaar vervoer of de fiets

Wat echt veranderd is: alles verloopt nu digitaal. Je krijgt niet alleen informatie bij de weg, maar ook in je auto of navigatie. ‘’En dat soms al weken van tevoren om de reiziger te wijzen op verstoringen en de alternatieven’’ vertelt Alex. Gemeenten krijgen van de Vervoerregio advies en ondersteuning. Bijvoorbeeld over hoe ze verkeersdata kunnen aanleveren, of hoe ze het STOMP-principe (eerst stappen, dan trappen, daarna OV en pas als laatste de auto) kunnen toepassen bij hun eigen omleidingen.

Wat heeft de reiziger eraan?
Als reiziger merk je straks steeds vaker dat je:

Eerder en beter wordt geïnformeerd over werkzaamheden of afsluitingen
In je navigatie of app een seintje krijgt, al voordat het werk begint
Alternatieven krijgt aangeboden: neem de fiets, pak de metro of werk een dagje thuis
Sneller en veiliger wordt omgeleid, dankzij goed geprogrammeerde verkeerslichten en duidelijke informatie

Voorbeelden uit de praktijk
Bij grote projecten zoals de Grand Prix en de NAVO-top is het al toegepast. “We zetten daar in op gedragsverandering,” legt Alex uit. “We zorgen dat mensen eerder overstappen op OV of de fiets. En we zorgen dat sluipverkeer in woonwijken wordt voorkomen.”
Ook bij langdurige werkzaamheden, zoals aan de A7, is gekeken naar verschillende doelgroepen. “We willen dat elke doelgroep een realistisch beeld krijgt en snapt wat er gebeurt en waarom. Daarom werken we veel met herkenbare situaties, duidelijke kaarten en simpele taal.’’

Blik op de toekomst
De verwachting is dat navigatiesystemen over vijf jaar automatisch rekening houden met de voorkeursroutes van de regio. “We werken toe naar een systeem waarbij je navigatie niet alleen snelste route kiest, maar ook de meest wenselijke route voor de stad. ” aldus Alex. Waarbij je navigatie niet alleen de snelste route kiest, maar ook de route die het best past bij de doelen van de stad: veilig, leefbaar en efficiënt. “Dat gebeurt op basis van data die gemeenten verplicht gaan aanleveren, over wegwerkzaamheden, maximumsnelheden en parkeerinformatie.”

Maar dat kan de regio niet alleen. “Om Google in actie te zetten moeten we in gesprek met Europa,” zegt Alex. “Daarom werken we ook mee aan Europese afspraken over o.a. datastandaarden en kwaliteit.”

Tot slot
Het Multimodaal Netwerkmanagementkader is misschien een hele mond vol, maar de bedoeling is simpel. Iedereen veilig en soepel op weg helpen met zo min mogelijk gedoe.
“We doen dit om de stad en regio bereikbaar en leefbaar te houden. En daar hebben we iedereen voor nodig: van lokale verkeerslichten, de grote navigatiebedrijven tot de fietser op de hoek.”

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.