Tekst (smal)

Nieuwe borden op metrostations

Vind jij het wel eens lastig om bepaalde borden te volgen op metrostations? Zijn de letters te klein en weet je niet welke kant je op moet lopen? Sinds kort staan er ook symbolen en Engelse woorden op. Nog niet overal, maar waarom is dat? En voor wie zijn die aanpassingen bedoeld? Ik ga in gesprek met Bram Nieuwstraten, beleidsadviseur bij de Vervoerregio Amsterdam.

Beter de weg vinden in de metro
Amsterdam telt 39 metrostations en dagelijks maken ruim 275.000 reizigers gebruik van de metro. Zij verschillen allemaal: jong en oud, toeristen, studenten, en ook mensen die moeite hebben met lezen of de Nederlandse taal niet goed beheersen.
De bewegwijzering in de metro was tot nu toe vooral in het Nederlands. Maar dat is niet voor iedereen duidelijk genoeg. Daarom startte Vervoerregio Amsterdam, samen met het GVB en Mijksenaar Lab, een onderzoek: kunnen borden beter en duidelijker worden gemaakt voor alle reizigers? Bram: “Je wil dat mensen eenvoudig hun weg kunnen vinden. Dat lukt alleen als de borden helder zijn voor iedereen.”



Wat is er onderzocht?
Het onderzoek richtte zich op drie soorten borden:
1. Alleen tekst (zoals nu nog gebruikelijk is)
2. Alleen pictogrammen
3. Combinatie van tekst en pictogrammen

Deze borden zijn getest met verschillende groepen reizigers: mensen met laaggeletterdheid, mensen met een licht verstandelijke beperking en anderstaligen. De uitkomst was duidelijk: de combinatie van tekst én pictogrammen werkte het best. Deelnemers vonden sneller hun weg en gaven aan dat ze zich zekerder voelden in het station. Bram vertelt: “Veel mensen gebruiken de borden zonder dat ze het doorhebben. Pas als het niet klopt of ontbreekt, raken ze de weg kwijt.”

Wat verandert er precies?
De nieuwe borden krijgen op belangrijke plekken extra symbolen en soms Engelse woorden. Bijvoorbeeld:
‘Uitgang’ wordt nu ook aangevuld met het pictogram én het woord ‘Exit’
‘Metro’ krijgt het herkenbare metro-symbool en het woord ‘Subway’
Ook bij liften komt een duidelijk symbool

Door deze toevoegingen worden de borden duidelijker voor internationale reizigers en mensen met minder taalvaardigheid. De aanpassingen worden stapsgewijs ingevoerd, bij elke wijziging op een station. De eerste nieuwe borden zijn geplaatst op station Amstelveenseweg en station Zuid.

Eén stijl, ook boven de grond?
Wat opvalt: de borden ondergronds (GVB) en bovengronds (gemeente Amsterdam) verschillen van stijl. Daardoor ontstaat soms verwarring bij overstappen, bijvoorbeeld van metro naar tram. Bram legt uit: “Je ziet dat mensen boven komen bij een station en om zich heen kijken: waar moet ik heen? Soms ontbreekt daar net een bord, of staat daar een bestemming niet meer op een bord.”

Bram pleit dan ook voor meer samenwerking tussen beheerders, zodat reizigers één duidelijke bewegwijzering ervaren. Van straat tot perron. ''Samenhang in stijl, maar juist ook in wat er op de borden staat is belangrijk. Dit is best precies werk, maar als het niet opvalt, dan gaat het dus goed''



Blik op de toekomst
Vanaf begin 2027 gaan de metro’s anders rijden dan nu. Dit is hét moment waarop veel stations tegelijk nieuwe borden kunnen krijgen. Bram: “Dan kunnen we in één keer het hele systeem in de nieuwe stijl omzetten. Zo werken we samen aan een toegankelijke en duidelijke metro voor álle reizigers.’’  Als dit niet gebeurt dan worden nieuwe borden stapsgewijs ingevoerd. 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.