Tekst (smal)

Langeafstandsbus populair

Steeds vaker vanuit Amsterdam naar Parijs of Brussel voor een paar tientjes

Goedkoop naar Parijs, Brussel of Rotterdam? Dan is de kans groot dat je uitkomt bij een langeafstandsbus. Verschillende aanbieders rijden de afgelopen jaren steeds vaker op internationale en nationale routes. Voor reizigers zijn ze een betaalbaar alternatief voor trein of vliegtuig, en vaak ook milieuvriendelijker dan de auto of het vliegtuig.



Amsterdam: de plek van vertrek

“Amsterdam is een favoriete en belangrijke opstapplaats voor internationale bussen geworden,” legt Farshad Bashir, strategisch adviseur openbaar vervoer bij de Vervoerregio, uit. “Op verschillende plekken in de stad zijn opstapplekken waar de lange afstandsbussen vertrekken.”

Een betaalbaar alternatief

De langeafstandsbussen staan bekend om hun internationale routes. Van Amsterdam kun je soms al voor zo’n 40 of 50 euro naar Parijs. Maar ook binnen Nederland rijden ze: een rit naar Rotterdam kost soms maar vijf euro.
“De bus is een betaalbaar alternatief voor mensen die de trein of het vliegtuig te duur vinden,” zegt Farshad. “En liever een bus dan een eigen auto: dat is beter voor het milieu en minder druk op de wegen. Bovendien is de bus een veel milieuvriendelijker alternatief voor korte vluchten.”

Goede afspraken voor goede doorstroming

De Vervoerregio verleent ontheffingen om ervoor te zorgen dat het reizen met de langeafstandsbus goed past naast het bestaande openbaar vervoer. “We toetsen of andere vervoerders, zoals GVB of Connexxion, geen hinder ondervinden,” zegt Farshad. “Bijvoorbeeld op drukke momenten, zoals in de spits. Daarbij speelt mee dat reizigers van langeafstandsbussen vaak langer bij een halte blijven wachten en bagage bij zich hebben, wat extra ruimte vraagt.”

Toekomst: meer gemak voor de reiziger

De populariteit van de langeafstandsbus groeit. Daardoor komen er meer lijnen en meer reizigers. “We zien een duidelijke toename in het aantal aanvragen voor een ontheffing,” aldus Farshad. “Dat is een goede ontwikkeling, maar vraagt ook om een goede samenwerking in de stad.”

Daarnaast wordt gekeken naar hoe reizigers makkelijker hun langeafstandsbus kunnen vinden. Bijvoorbeeld via reisapps. “Het zou mooi zijn als de aanbieders van de langeafstandsbus zich aansluiten bij de landelijke informatiekanalen, zodat je je busrit kunt plannen net als je trein of tram.”

Samen vooruit

De Vervoerregio ziet de langeafstandsbus als een interessante aanvulling op het mobiliteitssysteem. “Meer keuze kan voor de reiziger een uitkomst zijn,” concludeert Farshad. “Tegelijkertijd vraagt dit om duidelijke afspraken met gemeenten en vervoerders zodat de langeafstandsbussen goed ingepast worden in het openbaar vervoer en de stad. Daarom is duidelijke afstemming met alle partijen belangrijk."