Tekst (smal)

Amsterdam haalt doel uitstootvrij ov later, maar vóór landelijke deadline

De gezamenlijke ambitie van GVB, gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam om het openbaar vervoer in Amsterdam volledig uitstootvrij te maken, wordt iets later behaald: in 2028. Dat is nog ruimschoots vóór de landelijke deadline van 2030. Eind 2025 –de oorspronkelijke streefdatum – rijdt naar verwachting zo’n 80% van de bussen van GVB elektrisch.

Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur Vervoerregio Amsterdam: “We hebben afgelopen jaren met z’n allen de schouders eronder gezet om zo snel mogelijk alle dieselbussen in Amsterdam te vervangen door elektrische bussen. Door vertraging in het productieproces van de leverancier gaat dit in 2025 helaas nog niet lukken. Dankzij onze gezamenlijke ambitie en inspanning hebben we er gelukkig wel voor gezorgd dat we de landelijke deadline nog ruimschoots halen.” 

 

Vertraging in levering bussen en laadlocaties

De ambitie wordt niet gehaald door vertraging in het productieproces van de leverancier. De afgelopen jaren zijn vijf bestellingen geplaatst voor elektrische bussen. Drie daarvan (75 bussen) rijden al rond in de stad; de vierde (en grootste) levering van 84 bussen stroomt nu in en is naar verwachting eind 2025 compleet in gebruik. Door de vertraging staat de levering van de laatste 39 bussen gepland voor 2027. Ook de bouw van enkele laadlocaties loopt iets achter. Deze zijn naar verwachting in 2026 operationeel.

 

Verandering in stappen

Zodra nieuwe elektrische bussen worden geleverd, vervangen ze de dieselbussen die nog rijden. De oudste en meest vervuilende bussen gaan als eerst uit dienst. Op lijnen waar nu al elektrisch wordt gereden, komen geen dieselbussen terug. Een uitgebreide toelichting over de uitgangspunten voor het vervangen van de bussen is te vinden in de brief van de Vervoerregio aan de regioraadsleden van 6 oktober. 

 

Uitstootvrije zone en milieuzone

Amsterdam heeft een uitstootvrije zone in het centrum en een milieuzone binnen de ring A10. GVB houdt zich aan de regels van de zones en heeft de benodigde ontheffingen om te rijden in de stad. Die ontheffingen hebben zij naar verwachting niet meer nodig na 2025, vanwege de levering van de elektrische bussen. 

Noot ter informatie: Om uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam mogelijk te maken, is het programma Zero-Emissie Bus opgezet. Dit programma wordt mede gefinancierd door de Europese Unie. De inhoud van deze publicatie is de verantwoordelijkheid van de Vervoerregio Amsterdam en GVB. Het reflecteert niet per se de standpunten van de Europese Unie.



Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.