Tekst (smal)

Treinperrons station Zuid weer volledig overkapt

In het weekend van 18 en 19 oktober 2025 sloten we de A10 Zuid in één richting om 140 meter aan nieuwe kappen boven een treinperron van station Amsterdam Zuid te plaatsen. Zo’n 80 nieuwsgierige bezoekers keken mee, evenals onze fotografen.



Eerder dit jaar overkapten we al het treinperron van spoor 3 en 4. Dit keer was het meest zuidelijke treinperron tussen de sporen 1 en 2 aan de beurt, boven de nieuwe Brittenpassage. Ook nu kwamen de kapdelen in een colonne van ‘uitzonderlijk vervoer’ vanuit staalbouwfabriek Buiting in Almelo naar station Amsterdam Zuid gereden. Daar werden in een weekend in totaal 19 kapdelen van 16,5 bij 7 meter op hun plek gehesen met een reusachtige kraan die op de A10 Zuid stond geposteerd.


De nieuwe perronkap is 6 meter hoog...

Hijsen over het spoor

Een voor een hesen de werkers van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) de joekels vanaf de A10 Zuid naar hun plek, over het meest zuidelijke treinspoor van station Amsterdam Zuid heen. Eenmaal daar stonden tientallen bouwers klaar om de delen van de kap te monteren. Terwijl zij aan de slag gingen, reed de volgende vrachtwagen alweer aan met een nieuw deel – en zo door.

Met de neus erbovenop
Ook dit keer verwelkomden we tientallen belangstellenden in ons Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok. Daar lieten zij zich door onze experts bijpraten over de werkzaamheden, om vervolgens het werk met eigen ogen te gaan bekijken vanaf het naastgelegen treinperron. Helaas zag niet iedereen zo’n 13.000 kilo zware perronkap door de lucht zweven. De planning van zo’n operatie is complex en wil op de dag zelf weleens wijzigen - tien minuten eerder hier, vijf minuten later daar. Het enthousiasme was er gelukkig niet minder om.

Geen treinen en A10, wel een marathon
Vanwege de werkzaamheden sloten we de A10 Zuid richting de A1 Hengelo en A2 Utrecht een weekend lang af. Ook reden op de sporen 1 en 2 geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid. Dat was nog best spannend, omdat dit weekend ook de Amsterdam Marathon plaatsvond – een evenement dat alleen al 60.000 deelnemers naar het Olympisch Stadion in Amsterdam Zuid trok. Maar door een goede afstemming met de organisatie van de marathon bleef de hinder op uitvalswegen beperkt tot onder het halfuur, met af en toe een uitloop tot 40 minuten door een ongeval. Op maandagochtend 05.00 uur werd de A10 Zuid weer vrijgegeven en hervatten alle treinen de normale dienstregeling.

Ondertussen bij knooppunt De Nieuwe Meer…
We hebben de (gedeeltelijke) afsluiting van het spoor en de A10 Zuid ook gebruikt om bij knooppunt De Nieuwe Meer aan de slag te gaan. Daar troffen we voorbereidingen om in het weekend van vrijdag 7 november (tijdens een afsluiting van de A10 West richting A10 Zuid) een duo onderslagbalken op de pijlers voor de nieuwe fly-over te kunnen monteren.

Bekijk hier de video
In de video zie je hoe één van de grote perronkappen wordt geplaatst. We waren erbij toen het zware kapdeel met een grote kraan over het spoor werd gehesen en op zijn plek kwam te liggen. Een bijzonder moment om van dichtbij mee te maken. Ook gaan we in gesprek met architect Marianne van Lochem van Zuidasdok.


In samenwerking met Tessa Felix - Zuidasdok