Tekst (smal)

Gezamenlijke aanpak voor invoering van 30 km/uur-wegen op busroutes

Gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio Amsterdam werken nauw samen aan een zorgvuldige invoering van 30 km/uur-wegen op busroutes. De nieuwe werkwijze versterkt de gezamenlijke ambitie om de regio veiliger te maken, zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid.

GOW30 Vervoerregio PHOWethouders in de vervoerregio spreken hun steun uit voor de gezamenlijke aanpak van 30 km/uur op busroutes.

Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam: “De overgang naar 30 km/uur is een enorme stap richting veiliger verkeer. Dat vraagt om slimme oplossingen voor busroutes, zodat mensen ook in de toekomst snel en betrouwbaar met de bus kunnen reizen. Met deze aanpak brengen we veiligheid en bereikbaarheid in balans, samen met onze gemeenten en vervoerders.”

Samen werken aan veilige bereikbaarheid
Steeds meer gemeenten in de vervoerregio voeren de maatregel in om de maximumsnelheid op veel wegen te verlagen van 50 naar 30 km/uur. Daarmee dragen zij bij aan de ambitie om in 2050 nul verkeersslachtoffers te hebben. De maatregel vraagt om een zorgvuldige afweging, omdat lagere snelheden gevolgen kunnen hebben voor de doorstroming van het openbaar vervoer.

Om dat goed te begeleiden, hebben de Vervoerregio, gemeenten en vervoerders een gezamenlijke werkwijze ontwikkeld. Die richt zich op drie uitgangspunten:
1. Veiligheid: effectieve invoering van 30 km/uur op wegen waar dat het meeste verschil maakt;
2. Bereikbaarheid: behoud van een aantrekkelijk en betrouwbaar openbaar vervoer;
3. Samenwerking: heldere afspraken tussen gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio over uitvoering en kosten.

Voorbeeld uit de praktijk
De werkwijze helpt partijen om lokaal maatwerk te bieden en regionaal samenhang te behouden. Zo kan bijvoorbeeld een snelheidsverlaging op één route effect hebben op de reistijd van meerdere buslijnen in verschillende gemeenten. Door dit vooraf samen te bekijken, kunnen gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio tijdig slimme, kleinschalige maatregelen nemen om het ov goed te laten doorstromen - zoals voorrang bij verkeerslichten of het verplaatsen van een bushalte naar de rijbaan.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Voortaan informeren gemeenten de vervoerders en de Vervoerregio al in een vroeg stadium over plannen voor de invoering van 30 km/uur. Samen wordt bekeken wat dit betekent voor de veiligheid, de bereikbaarheid en de uitvoerbaarheid. Waar nodig ondersteunt de Vervoerregio financieel of met expertise, zodat maatregelen soepel kunnen worden ingevoerd.

Volgende stappen
De Vervoerregio volgt jaarlijks de voortgang en effecten van de maatregel. Zo blijven gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio vanuit één lijn werken aan een regio die veilig, leefbaar én goed bereikbaar is.

Lees hier meer over de gezamenlijke aanpak voor 30 km/uur op busroutes.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.

Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.

Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.