Gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio Amsterdam werken nauw samen aan een zorgvuldige invoering van 30 km/uur-wegen op busroutes. De nieuwe werkwijze versterkt de gezamenlijke ambitie om de regio veiliger te maken, zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid.
Wethouders in de vervoerregio spreken hun steun uit voor de gezamenlijke aanpak van 30 km/uur op busroutes.
Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam: “De overgang naar 30 km/uur is een enorme stap richting veiliger verkeer. Dat vraagt om slimme oplossingen voor busroutes, zodat mensen ook in de toekomst snel en betrouwbaar met de bus kunnen reizen. Met deze aanpak brengen we veiligheid en bereikbaarheid in balans, samen met onze gemeenten en vervoerders.”
Samen werken aan veilige bereikbaarheid
Steeds meer gemeenten in de vervoerregio voeren de maatregel in om de maximumsnelheid op veel wegen te verlagen van 50 naar 30 km/uur. Daarmee dragen zij bij aan de ambitie om in 2050 nul verkeersslachtoffers te hebben. De maatregel vraagt om een zorgvuldige afweging, omdat lagere snelheden gevolgen kunnen hebben voor de doorstroming van het openbaar vervoer.
Om dat goed te begeleiden, hebben de Vervoerregio, gemeenten en vervoerders een gezamenlijke werkwijze ontwikkeld. Die richt zich op drie uitgangspunten:
1. Veiligheid: effectieve invoering van 30 km/uur op wegen waar dat het meeste verschil maakt;
2. Bereikbaarheid: behoud van een aantrekkelijk en betrouwbaar openbaar vervoer;
3. Samenwerking: heldere afspraken tussen gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio over uitvoering en kosten.
Voorbeeld uit de praktijk
De werkwijze helpt partijen om lokaal maatwerk te bieden en regionaal samenhang te behouden. Zo kan bijvoorbeeld een snelheidsverlaging op één route effect hebben op de reistijd van meerdere buslijnen in verschillende gemeenten. Door dit vooraf samen te bekijken, kunnen gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio tijdig slimme, kleinschalige maatregelen nemen om het ov goed te laten doorstromen - zoals voorrang bij verkeerslichten of het verplaatsen van een bushalte naar de rijbaan.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Voortaan informeren gemeenten de vervoerders en de Vervoerregio al in een vroeg stadium over plannen voor de invoering van 30 km/uur. Samen wordt bekeken wat dit betekent voor de veiligheid, de bereikbaarheid en de uitvoerbaarheid. Waar nodig ondersteunt de Vervoerregio financieel of met expertise, zodat maatregelen soepel kunnen worden ingevoerd.
Volgende stappen
De Vervoerregio volgt jaarlijks de voortgang en effecten van de maatregel. Zo blijven gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio vanuit één lijn werken aan een regio die veilig, leefbaar én goed bereikbaar is.
Lees hier meer over de gezamenlijke aanpak voor 30 km/uur op busroutes.