In december 2027 komt er een nieuw metronetwerk in Amsterdam. Hierdoor kunnen metro’s vaker rijden: 10x per uur in de spits en 8x per uur overdag. Er kunnen meer reizigers met het ov en reizigersdrukte wordt verdeeld over verschillende stations en overstappunten. Het nieuwe netwerk past daardoor bij de groei van de stad. Om de metro vaker te laten rijden gaan er minder lijnen over het zelfde spoor rijden, waarbij metrolijnen 50 en 53 aan elkaar worden gekoppeld. Vanuit Gein blijft er een rechtstreekse lijn naar Centraal Station. Vanuit Zuidoost kunnen reizigers zonder overstap met de metro naar Nieuw-West reizen. Met het veranderen van het metronetwerk wordt er ook zo’n 20 tot 30 miljoen euro extra geïnvesteerd in het ov en de sociale veiligheid in Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen. Zo komt er een upgrade voor station Van der Madeweg, worden looproutes naar haltes verbeterd en komt er een onderzoek naar het verlengen van tramlijn 19.
Melanie van der Horst, voorzitter Vervoerregio Amsterdam: “Het aanpassen van het metronetwerk levert Amsterdam en de regio een aantrekkelijk metrosysteem op. Het zorgt voor een betrouwbare dienstregeling en kortere reis- en wachttijden voor reizigers. Zo blijven reizigers makkelijk en comfortabel met de metro reizen. En ik begrijp heel goed dat het voor sommige reizigers wennen is dat de metro anders gaat rijden. We investeren daarom extra in het ov en de sociale veiligheid in de gebieden die de grootste impact ervaren. Op deze manier maken we met het metronetwerk een sprong vooruit, zonder uit het oog te verliezen dat dit een verandering is voor een deel van de reizigers.”
Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio had keuze uit vier opties voor een nieuw metronetwerk. Bij al deze opties rijden er twee in plaats van drie metrolijnen over het spoor tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel (de ‘Oostbuistunnel’). Dat geeft minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Een gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Bij alle vier de opties rijden er meer metro’s, waardoor er meer reizigers met de metro kunnen, en wat ook extra reizigers trekt. De metro vormt daardoor, als ruggengraat van het ov, een aantrekkelijk alternatief voor de auto. In elk van de vier opties moeten reizigers vaker overstappen. Om de keuze zorgvuldig te maken zijn er verschillende onderdelen onderzocht, zoals het comfort van de overstap, veiligheid, reis- en wachttijd en betrouwbaarheid. Daarbij kwam de optie met het aan elkaar koppelen van lijn 50 en 53 op vrijwel alle onderdelen als beste uit de bus.
Van der Horst: “We hebben gekozen voor de optie om lijn 50 en 53 aan elkaar te knopen omdat deze het positiefst is voor de meeste reizigers. Minder reistijd omdat de metro vaker gaat, het minste aantal overstappers op station Van der Madeweg, een toegankelijke overstap en vertragingen en incidenten kunnen snel hersteld worden. Daarnaast ervaren reizigers deze optie als het minst sociaal onveilig en heeft het ook de minst financiële impact. Alles bij elkaar opgeteld is dit de beste optie voor de metroreiziger.”
Omdat de aanpassing van het metronetwerk impact heeft op de hele stad en de regio, is afgelopen jaar uitgebreid onderzoek gedaan om alle informatie voor de keuze voor het nieuwe metronetwerk op te halen. Onderdeel daarvan was een dialoogtraject voor inwoners, (maatschappelijke) organisaties en raadsleden. De Vervoerregio heeft vele gesprekken gevoerd over de verschillende opties voor het nieuwe netwerk. Met als uitgangspunt dat iedereen de ruimte kreeg om zorgen, wensen en ideeën mee te geven. Dat is de basis geweest voor de extra investeringen in de sociale veiligheid en het ov in Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen.
Station Van der Madeweg is een belangrijk station in het nieuwe metronetwerk. Meer reizigers zullen hier overstappen. Om de drempel voor die overstap zo klein mogelijk te maken is afgesproken dat de metrolijnen naast elkaar op het perron stoppen, zodat de overstap enkel van het ene naar de andere kant van het perron is, zonder extra reistijd. Daarnaast kwam uit het dialoogtraject naar voren dat reizigers station Van der Madeweg als onprettig ervaren. Daarom gaat de Vervoerregio samen met haar partners de inrichting van het station aanpakken, door het meer beschut te maken en de sociale veiligheid te verbeteren.
De aanpak van station Van der Madeweg is onderdeel van een pakket investeringen van 20 tot 30 miljoen euro in het ov en de sociale veiligheid in Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen. Dertien metro- en treinstations in Zuidoost en Ouder-Amstel worden verbeterd. Looproutes naar bushaltes worden verbeterd en sociaal veiliger gemaakt door bijvoorbeeld goede verlichting te plaatsen. En er komt een subsidie voor de gemeenten voor goede ideeën die vervoersarmoede in deze gebieden verminderen. Daarnaast wordt groei in het busnetwerk van GVB als eerst ingezet in Zuidoost, heeft GVB aangeboden om de metro op vrijdag en zaterdagavond een uur langer door te laten rijden en komt er een onderzoek naar de verlenging van tramlijn 19 naar Diemen.
Nu het dagelijks bestuur een keuze heeft gemaakt, wordt de komende twee jaar het nieuwe metronetwerk voorbereid. Denk hierbij aan het aanpassen van kaarten op perrons en het uitwerken van de dienstregeling.