Maandag 24 november is het officiële startsein gegeven voor de bouw van het nieuwe Fietsservicepunt Schiphol Noord: een belangrijke centrale voorziening die fietsgebruik voor medewerkers en bezoekers van Schiphol nog aantrekkelijker en toegankelijker maakt. Het servicepunt opent naar verwachting in het voorjaar van 2026. Fietsreizigers kunnen er dan terecht voor fietsreparaties, onderhoud, service en advies.
Het Fietsservicepunt komt te staan aan de Loevesteinse Randweg naast busstation Schiphol Noord. Hier kunnen fietsers straks terecht voor bijvoorbeeld een kop koffie, fietsreparatieshop, of om simpelweg even te schuilen voor de regen. Het servicepunt biedt een combinatie van onderhoud, reparatie en het gemak van het overstappen op de (deel)fiets. De voorziening draagt bij aan Schiphol als multimodaal knooppunt, waarbij efficiënte, duurzamere en gezonde mobiliteit een belangrijke rol spelen.
Het servicepunt zal worden geëxploiteerd door de ervaren partij Innovam die zowel vaktechnische kwaliteit als service biedt. Het Fietsservicepunt krijgt bovendien een duidelijke maatschappelijke rol, doordat het leer- en werkmogelijkheden biedt voor mensen die willen terugkeren naar de arbeidsmarkt als fietsenmaker. Hiermee levert het Fietsservicepunt een directe bijdrage aan sociale inclusie in de regio en aan het opleiden van nieuwe vakmensen.
Wethouder Mobiliteit Marja Ruigrok was aanwezig bij het officiële startmoment en benadrukte het belang van fietsen op en rond Schiphol: ‘Als vicevoorzitter van de Vervoerregio ben ik ontzettend trots op dit bijzondere project. Het wordt naar mijn weten het eerste echte fietsservicepunt van Nederland. Mijn droom is dat deze fietsservicepunten over een aantal jaar overal in Nederland te vinden zijn. En dat ze net zo normaal worden als tankstations. Want zeg nou zelf, ook als je langere afstanden fietst is het fijn om zo nu en dan even ‘bij te tanken.’
Patricia Vitalis, Chief Operating Officer van Schiphol en Fietsambassadeur: ‘Op Schiphol blijven we werken aan een goede bereikbaarheid voor iedereen die van, naar of via de luchthaven reist. We stimuleren fietsen naar Schiphol al met goede voorzieningen zoals snelfietsroutes en fietsstallingen. Met het nieuwe Fietsservicepunt bieden we straks een unieke tussenstop, die bijdraagt aan een gezonde en duurzame manier van reizen.’
Het servicepunt is ontwikkeld in samenwerking met BAM, de Vervoerregio Amsterdam, Schiphol Group en operationele partners ICT Group, Shimano, Luchtvaart Community Schiphol en Ce. architects en designers. BAM is ook verantwoordelijk voor de realisatie. Het servicepunt past in de ambities van Vervoerregio Amsterdam en Schiphol om duurzame modaliteiten verder te versterken en vormt een eerste stap richting een breder netwerk van mobiliteitshubs in de regio.
Over het Fietsservicepunt Schiphol Noord