Tijdens het bestuurlijk overleg van 3 december is de verkenningsfase naar het toekomstige MetroBus-netwerk tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam formeel afgerond. De betrokken bestuurders hebben het eindbeeld voor 2040, de korte- en middellange termijnmaatregelen (<2030) en de opdracht om in 2026 een planstudie voor te bereiden vastgesteld. De verkenningsfase is uitgevoerd door de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Rijkswaterstaat en de gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer en Amsterdam. De raden en Provinciale Staten worden binnenkort geïnformeerd.
Met deze besluitvorming is een belangrijke stap gezet richting een snel, betrouwbaar en toekomstvast ov-netwerk in de Metropoolregio Amsterdam (MRA).
De partners hebben de resultaten van de verkenningsstudie gebundeld in de samenvattende rapportage MetroBus-netwerk, waarin de ambitie voor 2040 helder is uitgewerkt: een schaalsprong in het regionaal openbaar vervoer, vergelijkbaar met lightrail-kwaliteit maar met de flexibiliteit van de bus. Op de korte en middellange termijn zijn 12 maatregelen afgesproken, die een eerste stap vormen naar dit gewenste eindbeeld.
Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam:
“De regio groeit, en dat vraagt om slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen. Met de MetroBus zorgen we ervoor dat reizigers sneller kunnen doorstromen, ook tussen steden en dorpen waar nu nog geen trein rijdt. Het is de volgende stap in een netwerk waarin kwaliteit en betrouwbaarheid centraal staan.”
Jeroen Olthof, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Noord-Holland:
“Uit onderzoek bleek eerder al dat de MetroBus de beste oplossing is om de toenemende druk op de bereikbaarheid van de regio Zuid-Kennemerland/IJmond aan te pakken. Met het afronden van deze fase komt de MetroBus weer een stapje dichterbij. Daar ben ik blij mee, want goed en betaalbaar openbaar vervoer is van groot belang om onze provincie ook in de toekomst bereikbaar te houden. En met de kortetermijnmaatregelen kunnen reizigers al snel profiteren van de eerste verbeteringen!”
A9-corridor vormt de kern van het toekomstige MetroBus-netwerk
De verstedelijkingsopgave in de MRA - met 250.000 nieuwe woningen en 230.000 extra banen tot 2040 - zet de bestaande infrastructuur verder onder druk. Deze groei wordt opgevangen door te investeren in vrijliggende busbanen, hoogwaardige haltes, hoge frequenties en betere doorstroming. Dankzij deze maatregelen kan de MetroBus uiteindelijk rijden als hoogwaardige verbinding op de drukste corridors.
In het eindbeeld 2040 vormt het traject Haarlem-Amsterdam Zuid langs de A9 en de N205 de kern van het netwerk. Daarnaast komen er verbeteringen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam Zuidoost, en worden nieuwe verbindingen tussen Lelylaan, Zuid-Kennemerland en IJmond uitgewerkt.
Eerste maatregelen: planstudie A9 en N205, haltes lijn 300 en pilots op knelpunten
Tot 2030 richten de partners zich op maatregelen die de doorstroming en kwaliteit voor reizigers merkbaar verbeteren. Het gaat onder meer om de voorbereiding van een planstudie voor een busbaan langs de A9 en de N205, verbeteringen bij knooppunten zoals Badhoevedorp en Spaarnepoort, een kwaliteitsslag bij haltes van lijn 300 en doorstromingsmaatregelen in Haarlem.
Daarnaast worden binnen het landelijke programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB) de eerste BRT-pilots uitgevoerd, onder andere op de A9, de N205 en in Haarlem. Deze pilots geven inzicht in welke maatregelen effectief zijn op locaties met beperkte ruimte en laten in de praktijk zien wat werkt.
Ruigrok: “Wat ik mooi vind, is dat we dit stap voor stap doen. We leren van de pilots en zorgen dat reizigers onderweg al verschil merken, terwijl we tegelijk werken aan het grotere eindbeeld van 2040: de komst van de MetroBus.”
Lees meer
De volledige samenvatting van de verkenningsstudie is hier te lezen, naast het eindbeeld, de rapportage van Arcadis en een analyse van de haltes van lijn 300 door Goudappel.