De komende jaren verandert station Amsterdam Bijlmer ArenA flink. Eén van de eerste stappen is de bouw van een veel grotere en betere fietsenstalling. De huidige stalling is te klein en lastig te vinden. Daarom komt er een nieuwe, ruime stalling die reizigers meer gemak moet bieden. We gaan in gesprek met Maarten Bakker, senior projectbegeleider bij de Vervoerregio Amsterdam.
Van 250 naar bijna 1.600 plekken
Het idee is dat de nieuwe fietsenstalling in station Bijlmer Arena zelf komt. De oude stalling heeft nu zo’n 250 plekken. Dat worden er bijna 1.600. Ook zijn er straks speciale plekken voor grotere fietsen en voor mensen met een beperking. “Op de begane grond komen de plekken voor bakfietsen en aangepaste fietsen,” legt Maarten uit. “De gewone fietsen gaan naar de eerste verdieping. Vanaf daar loop je zo via een voetgangersroute het station in.” De oude stalling blijft open tot de nieuwe klaar is, zodat reizigers altijd hun fiets kwijt kunnen.
Begin van de bouw in zomer 2026
In de zomer van 2026 gaat de aannemer beginnen. Daarna duurt het ongeveer twee jaar. “Het lijkt lang, maar dat komt omdat we de huidige stalling zoveel mogelijk open willen houden,” zegt Maarten. “We bouwen in stappen. Daarnaast moeten we een vloer versterken en komt er een grote fietstrap. Dat kost tijd.” De verwachting is dat de nieuwe stalling begin 2028 helemaal in gebruik kan worden genomen.
Samenwerking tussen meerdere partijen
Aan het project werken verschillende organisaties mee: de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, NS en ProRail. De kosten blijven onder de 10 miljoen euro. “Voor zo’n grote uitbreiding is dat niet duur,” zegt Maarten. “We hoeven geen nieuw gebouw te maken, maar richten een bestaande ruimte slim in.” Net als bij oude fietsenstalling is de eerste dag parkeren gratis.
In de nieuwe stalling komt een klein servicepunt. Reizigers kunnen daar hun band laten plakken of een nieuw lampje kopen. Slimme technologie zoals automatische navigatie naar vrije plekken komt er niet. Wel worden er duidelijke borden geplaatst die laten zien welke zones nog plek hebben.
Waarom uitbreiding nodig is
Rond het station komen steeds meer woningen. De druk op het gebied neemt toe. Ook bij grote evenementen, zoals voetbalwedstrijden of concerten, staan er veel fietsen in de buurt van het station. “Bijlmer ArenA is een evenementenstation,” zegt Maarten. “We kunnen buiten niet zomaar rekken plaatsen. De ME moet erlangs kunnen en er gelden antiterreurmaatregelen.” In het verleden werden de glazen gevels van het station regelmatig beschadigd door verkeerd gestalde fietsen. De nieuwe stalling moet dat probleem oplossen.
Station zelf krijgt in toekomst ook vernieuwing
De fietsenstalling is pas het begin. Er wordt ook gekeken naar een grotere vernieuwing van het station. “De overstap tussen metro en trein is niet prettig,” legt Maarten uit. “Je moet zo’n vijftien meter omlaag en weer omhoog. Met meer reizigers gaat dat niet meer werken. En het busstation wordt te klein.” Daarom wordt onderzocht hoe het station in de toekomst opnieuw kan worden ingericht, zodat reizigers sneller, veiliger en comfortabeler kunnen overstappen.