De Vervoerregio Amsterdam blijft zich in 2027 inzetten op de drie hoofdthema’s: ruimte voor groei in het openbaar vervoer, verkeersveiligheid, en het netwerk van doorfietsroutes, vooral bij nieuwe woningbouw. De bezuinigingen op de Brede Doeluitkering (BDU) - de enige inkomstenbron van de Vervoerregio - zijn op Prinsjesdag deels teruggedraaid. Voor 2027 is afgesproken dat het ministerie een derde deel van dit tekort bijdraagt. De Vervoerregio stelt een aantal besparingen voor om de rest van het tekort op te lossen. Voor na 2027 is het nog onduidelijk of er een oplossing komt. Dit staat in de Kadernota 2027 die op 9 december in de regioraad van de Vervoerregio is vastgesteld.
In 2027 ziet de Vervoerregio geen ruimte voor grote, nieuwe extra uitgaven. Om de eenmalige bezuiniging op te vangen worden de budgetten van verschillende kleinere uitgaveposten verlaagd. Ook het ontwikkelfonds ov krijgt een eenmalige verlaging van € 18 miljoen. Daardoor kan de groei van het openbaar vervoer wel verder ontwikkelen, maar iets minder dan voorgenomen.
Gerard Slegers: “We hebben te maken met onzekere tijden, maar vertrouwen erop dat een nieuw kabinet de voorgenomen bezuinigingen ook ná 2027 terugdraait. We zijn daarover volop met Den Haag in gesprek. Goede bereikbaarheid en openbaar vervoer zijn te belangrijk voor het functioneren van de samenleving. Het wordt namelijk steeds drukker in het verkeer, en iedereen moet veilig en gemakkelijk van a naar b kunnen blijven reizen.
Op basis van de kadernota werkt het dagelijks bestuur een begroting uit die op 30 juni 2026 wordt voorgelegd aan de regioraad.