Overal gemakkelijk komen, binnen redelijke tijd, met één handeling te regelen én dat voor een aantrekkelijke prijs. Dat is het toekomstbeeld waar de Vervoerregio samen met gemeenten naartoe werkt. Daarvoor heeft de regioraad nu de visie publieke mobiliteit vastgesteld.
Meer dan alleen ov
Publieke mobiliteit is een slim, verbonden aanbod van openbaar vervoer, deelvervoer en flexvervoer. Eenvoudig te gebruiken, voor iedereen toegankelijk en afgestemd op de behoefte van de reiziger. Omdat publieke mobiliteit meer dan alleen het ov is, krijgen reizigers meer opties om te reizen. Bram Nieuwstraten, beleidsadviseur Vervoerregio vertelt: “Nu is het vaak zo dat als er op alle verplaatsingen door de dag heen één etappe niet goed met het ov te maken is, mensen de hele dag de eigen auto gebruiken. Straks ontstaan er meer alternatieven, en wordt het ov voor de andere etappes dus ook aantrekkelijker. Met andere vervoermiddelen geven we daarmee een boost aan het ov.” Hierdoor kunnen ook reizigers zonder auto meer meedoen in de samenleving en krijgt iedereen gelijkere kansen. Ongeacht woonplaats of financiële situatie. Door in te zetten op publieke mobiliteit wordt er efficiënt omgegaan met de beschikbare ruimte en rekening gehouden met woningbouw en klimaatdoelen.
Regierol
De stip op de horizon is nu gezet. Om daar te komen is er, naast contracten en bijdragen aan gemeenten, ook regie nodig op het geheel. “De eerste stap daarin is het onderzoeken en uitwerken van een regierol van de Vervoerregio. Die regierol kan er verschillend uitzien. Zo kan er ingezet worden op het maken van goede afspraken, meegeven van specifieke eisen en de uitvoering bij anderen te laten. Of de Vervoerregio kan zaken zelf uitvoeren”, vertelt Bram. In 2026 onderzoeken we, samen met onze partners, op welke punten het belangrijk is om een regierol te vervullen. En hoe dat ingevuld zou moeten worden.
Actieagenda
Naast het uitwerken van de regierol is er voor de jaren 2027-2028 ook een aantal acties opgesteld. Bram: “Dit is deels een samenvatting van wat we al doen, want het ov bestaat natuurlijk al gewoon. En deels zijn het zaken waarvan we al kunnen voorzien dat ze belangrijk worden in een regierol. Denk bijvoorbeeld aan betere informatie over hoe je kunt reizen, data om te weten hoe en waar mensen willen reizen en makkelijkere kaartverkoop.”
Input van gemeenten
Bij het opstellen van de visie en de actieagenda hebben wij input gekregen van verschillende gemeenten, het Rijk en belangenorganisaties. De rol van gemeenten is heel belangrijk in het laten slagen van publieke mobiliteit. Zij zijn verantwoordelijk voor wegbeheer, de openbare ruimte en kunnen ook hubs en aanbiedpunten realiseren.