Tekst (smal)

Voortgang aan de Binnenring: Hoe staat het er nu voor?

Aan de oostkant van de Amsterdamse Binnenring wordt hard gewerkt. In de Czaar Peterstraat, de Sarphatistraat Noord en rond het Alexanderplein vernieuwt de gemeente straten, stoepen, trambaan en fietspaden. De Vervoerregio Amsterdam is een belangrijke partner van project Binnenring, waarbij we meer ruimte maken voor het toenemende aantal fietsers en ov-reizigers. Projectleiders Carola Pel (Czaar Peterstraat) en Wendy Schipper (Sarphatistraat Noord en Alexanderplein) vertellen hoe het ervoor staat en wat Amsterdammers straks zullen merken van de verbeteringen. Wij nemen je mee naar de oostkant van Amsterdam. 

Een grote operatie in een druk stadsdeel
De werkzaamheden vormen het slotstuk van een groot project dat de stad van west naar oost doorkruist. Het gaat om de laatste grote fase van de Binnenring, waarbij we meer ruimte maken voor het toenemende aantal fietsers en ov-reizigers. “De Binnenring is een heel lang lint van 7 km van Oost naar West rondom de Binnenstad,” zegt Wendy. “Aan de oostkant zijn we nu bezig met de laatste delen. In het voorjaar hebben we een fase aan de westkant afgerond (Marnixstraat) en nu pakken we de Czaar Peterstraat en het gebied rond het Alexanderplein aan.”



Verkeersdrukte en weinig ruimte maken het werk soms ingewikkeld. “De Czaar Peterstraat is smal en wordt daardoor bij sloopwerkzaamheden een klankkast,” legt Carola uit. “Bewoners en ondernemers horen en zien alles. Maar ze hebben veel geduld. Mensen weten dat het uiteindelijk mooier, veiliger en groener wordt.”

Wat gebeurt er nu?
In de Czaar Peterstraat wordt de trambaan vernieuwd. Er wordt gewerkt aan het onderbed, aan de rails en aan de aansluiting op bestaande sporen bij de Oosterburgergracht. Sommige werkzaamheden worden ’s nachts uitgevoerd, zoals de aan- en afvoer van sporen. Die grote transporten hebben dan geen last van het verkeer. 

Bij het Alexanderplein hebben de nutsbedrijven veel werk. Oude leidingen worden vernieuwd, en nu de trambaan vervangen wordt wilt Waternet de drinkwaterleiding uit 1890 die daaronder ligt vervangen en verplaatsen . “We hadden vooraf al veel voorbereid,” vertelt Wendy. “Maar als je gaat graven kan je toch nog verrast worden. Een leiding ligt soms dieper dan gedacht of heeft een andere aansluiting.’’

Samenwerken aan één planning
Omdat veel partijen tegelijk aan het werk zijn, is planning voortdurend een puzzel. De gemeente, nutsbedrijven en aannemers moeten de werkzaamheden goed op elkaar afstemmen.
“Vaak zijn we al twee jaar in overleg voordat de eerste schop de grond in gaat,” zegt Wendy. “Maar in de praktijk loopt het nooit precies zoals gepland. Soms gaan werkzaamheden sneller dan verwacht. Soms duurt iets juist langer. Dan sturen we bij, zodat het totale project geen of in ieder geval zo weinig mogelijk vertraging oploopt.”

Verbeteringen voor fietsers en tramreizigers
Als de werkzaamheden klaar zijn, is de Binnenring prettiger en veiliger voor iedereen. De grootste veranderingen zijn zichtbaar en merkbaar voor fietsers en ov-reizigers. De fietsstraat wordt vanaf de Academie van Bouwkunst volledig doorgetrokken naar het benzinestation bij de Zeeburgerstraat. In de Czaar Peterstraat is dat niet mogelijk. Wel worden daar de fietsstroken breder: 2,50 meter in plaats van 2 meter.



Ook de tram krijgt meer ruimte. Het oude strengelspoor in de Czaar Peterstraat verdwijnt, waardoor trams niet meer op elkaar hoeven te wachten  en de twee haltes worden samengevoegd tot één toegankelijke halte. Dit is een verbetering voor de doorstroming van het ov. De haltes voor lijn 14 en lijn 19 verhuizen van het Alexanderplein naar de Mauritskade.
Hier is meer ruimte voor lange  toegankelijke haltes, waar twee trams achter elkaar kunnen halteren wat overstappen gemakkelijker maakt. De haltes voor lijn 7 blijven wel op het Alexanderplein, beiden voor de Muiderpoort.

Volgens beide projectleiders merken reizigers straks vooral dat het vervoer soepeler gaat. “Het wordt voor fietsers en ov-reizigers comfortabeler,” zegt Wendy. “En het ziet er weer fris uit.”

Veel aandacht voor groen en leefbaarheid
In beide projecten wordt groen toegevoegd. Zo wordt het pleintje bij de Eerste Coehoornstraat dat nu vooral uit stenen bestaat vergroend, met bomen, planten, bankjes en een jeu de boules baan. Daarnaast worden plantvakken aangelegd die regenwater beter kunnen opvangen.



Op koers richting 2026

Tot nu toe verlopen de werkzaamheden volgens planning. Mild weer helpt daarbij. Een strenge winter kan nog voor vertraging zorgen, maar vooralsnog gaat alles goed. Als alles meezit rijden de trams rond Koningsdag 2026 weer over de vernieuwde route. Het totale project is naar verwachting in de zomer van 2026 klaar.

Met het project wordt een groot deel van de oostelijke Binnenring compleet vernieuwd: groener, veiliger en klaar voor de komende tientallen jaren. “We hopen dat bewoners en reizigers vooral merken dat ze meer comfort ervaren met de tram en  fiets, en meer loopruimte op de stoep,” besluit Wendy. “Het moet gewoon weer een prettige straat zijn om doorheen te gaan.”