Tekst (smal)

Wij nemen je mee naar 10 mijlpalen van 2025

Het einde van het jaar komt dichterbij. Een mooi moment om terug te blikken op wat we samen met onze partners het afgelopen jaar hebben bereikt. Het was weer een zeer bewogen jaar op het gebied van mobiliteit, en we hebben als Vervoerregio dan ook niet stilgezeten. In dit overzicht nemen we je mee naar tien mooie mijlpalen die we in 2025 hebben bereikt.

Gouden uurtjes in Purmerend

Nieuw metronetwerk
Na een intensief dialoogtraject koos het dagelijks bestuur in november voor een nieuw metronetwerk. De lijnen 50 en 53 worden aan elkaar gekoppeld. Hierdoor kan de metro vaker rijden, 10x per uur tijdens de spits en 8x per uur overdag. Zo kunnen meer reizigers worden vervoerd. Ook hoeven er minder metro’s op hetzelfde spoor te rijden, waardoor incidenten en vertragingen sneller worden opgelost. Gein houdt een directe verbinding met centraal station. Station Van der Madeweg krijgt versneld een upgrade om de overstap tussen Zuidoost veilig en aangenaam te maken. Ook wordt zo’n 20 tot 30 miljoen euro geïnvesteerd in sociale veiligheid in Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen en komt er een onderzoek naar verlenging van tramlijn 19.

Nieuwe Metronetwerk Amsterdam vanaf december 2027
Dreigende bezuinigingen van de baan
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag kwamen deze zomer tot een akkoord rondom de dreigende bezuinigingen op het ov in en rondom de grote steden. Op Prinsjesdag bleek uit de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) dat het ministerie van IenW de korting op de Brede Doeluitkering heeft ingetrokken. Een jaarlijkse bezuiniging van €110 miljoen is daarmee voor het komende jaar van de baan. Voor 2027 is er een gedeeltelijke oplossing. Het is goed nieuws dat daardoor op dit moment geen extra tariefsverhogingen komen en dat het schrappen van veel buslijnen en -haltes niet nodig is. Maar voor de lange termijn moet er nog wel een oplossing komen. Daarvoor gaan we volgend jaar weer hard aan de slag.

foto van mensen bij bus

Hinder
Omdat er meer hinder dan ooit plaatsvond in en rond Amsterdam, organiseerde de Amsterdam Bereikbaar, waar Vervoerregio Amsterdam onderdeel van is, een grootschalige publiekscampagne om reizigers te waarschuwen voor de hinder. We hebben reizigers gevraagd om anders te gaan reizen daarvoor hebben we samen met Amsterdam Bereikbaar, Metropoolregio Amsterdam, provincies Noord-Holland en -Flevoland en NS een kortingsactie om de overlast voor (trein)reizigers in deze regio te verzachten. Reizigers konden gratis ‘NS Voordeel abonnementen’ aanvragen, korting krijgen op deelmobiliteit of een bakfiets en gratis kaartjes aanvragen bij GVB.

Nieuwe perronkappen station Zuid
In juni en oktober sloot Zuidasdok de A10 Zuid in één richting om nieuwe kappen boven een treinperron van station Amsterdam Zuid te plaatsen boven de nieuwe Brittenpassage. Twee keer kwamen de kapdelen op reusachtige trailers in een colonne van bijna drie rijstroken breed vanuit de staalbouwfabriek in Almelo gereden. Een mega-operatie, die veel bekijks trok. Tientallen enthousiaste belangstellenden kwamen het met eigen ogen bekijken en lieten zich door onze expert bijpraten over de werkzaamheden. Kijk hier het filmpje terug.

Gezamenlijke aanpak 30 km/uur op busroutes
Steeds meer gemeenten in de vervoerregio voeren 30 km/uur in op wegen waar dat bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Om deze maatregel zorgvuldig toe te passen op busroutes, hebben we samen met gemeenten, vervoerders in 2025 een gezamenlijke werkwijze vastgesteld. Deze aanpak zorgt voor een goede balans tussen verkeersveiligheid en betrouwbaar, goed doorstromend openbaar vervoer, met duidelijke afspraken over samenwerking, uitvoering en ondersteuning.

GOW30 Vervoerregio PHO

Evenementen
In 2025 organiseerde de Vervoerregio meerdere kleine en grote evenement. In januari waren we bijvoorbeeld gastheer van de Dag van de Lightrail en Bus Rapid Transit. Tijdens deze inspirerende dag ontvingen we OV-experts, bestuurders en geïnteresseerden om dieper in te gaan op de toekomst van hoogwaardig openbaar vervoer. In mei vond het ov-innovatiediner plaats , waarbij we met diverse hoofdrolspelers uit de ov-sector vooruit keken naar de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland en in november waren we gastheer van een netwerkbijeenkomst van Amsterdam Bereikbaar.

OV-innovatiediner

Verbeterde toegankelijkheid station Duivendrecht 
Met de opening van een nieuwe lift en vernieuwde entree aan de dorpszijde is de toegankelijkheid van station Duivendrecht aanzienlijk verbeterd. Reizigers met een rolstoel, kinderwagen of zware bagage zijn niet langer aangewezen op de lift aan de andere zijde van het station en kunnen het station nu zelfstandiger en comfortabeler gebruiken. Hiermee is het station beter voorbereid op groeiende reizigersstromen.

Luchtfoto van station Duivendrecht

Versnellingsopgave haltetoegankelijkheid
Het openbaar vervoer is voor iedereen, maar voor mensen met een fysieke of mentale beperking is dat helaas nog niet altijd vanzelfsprekend. Daarom werken we hard aan het verbeteren van de toegankelijkheid van voertuigen, stations en haltes. Met de Versnellingsopgave haltetoegankelijkheid, mede mogelijk gemaakt door extra rijksmiddelen, is in 2025 opnieuw grote voortgang geboekt. Maar liefst 226 haltes zijn toegankelijker gemaakt. Daarnaast is de reisinformatie verbeterd en zijn wegbeheerders gestart met het toegankelijker maken van buurtbushaltes. Hiermee draagt de Vervoerregio, samen met gemeenten, bij aan een steeds groter deel van de regio dat via toegankelijke haltes bereikbaar is.

GVB blijft ov rijden in Amsterdam
GVB rijdt al 125 jaar het ov in Amsterdam en dat blijven ze de komende 10 jaar weer doen. Het contract om bussen, trams en metro’s te mogen rijden in Amsterdam werd afgelopen juli gegund aan GVB. In het nieuwe contract staan nieuwe ambities om het ov te laten groeien en beter te maken. Onder andere door de metro vaker te laten rijden, het energieverbruik te verminderen en de toegankelijkheid van het ov te vergroten. Een nieuw contract opstellen is een grote klus en uitvoeren van het contract vraagt voorbereidingstijd (bijvoorbeeld het maken van nieuwe roosters voor chauffeurs).  Reizigers merken daarom pas vanaf eind maart 2026 dat het contract is veranderd. Dan gaan sommige bussen en trams anders en vaker rijden.

Foto van GVB 15G tram

Gouden uurtjes in het ov
Elk jaar voeren we verschillende campagnes, bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid: ‘AAN in het donker’, Let’s talk abbout traffic’ of sociale veiligheid: ‘Breek uit je bubbel’. Afgelopen jaar startten we samen met GVB, Connexxion en Meerplus ook een sfeervolle campagne om het openbaar vervoer positief onder de aandacht te brengen. Tijdens de campagne 'Ik neem mooi het ov!' riepen we reizigers op hun mooiste foto’s in te sturen van de ‘gouden uurtjes’ (zonsopgang en zonsondergang) in het ov. Dit leverde prachtige plaatjes op.  

 Gouden uurtjes in Purmerend


 

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.
Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.
Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.