Tekst (smal)

Huidige vervoerders leveren offerte in voor Zaanstreek-Waterland

Voor de zomer nieuwe vervoerder bekend

Vervoerders die het openbaar vervoer willen verzorgen in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland hebben vandaag hun offertes ingediend bij Vervoerregio Amsterdam. Daarmee is een einde gekomen aan de inschrijfperiode voor de nieuwe concessie die eind 2023 ingaat. De huidige vervoerders in de twee gebieden, Connexxion/Transdev (Zaanstreek) en EBS (Waterland), hebben een offerte ingediend.

Met een klein ceremonieel zijn de vervoerders onthaald door Vervoerregio Amsterdam. Waar vroeger de kartonnen dozen met stapels papierwerk werden ingeleverd, gaat tegenwoordig alles digitaal. Maar voorzitter van Vervoerregio Amsterdam, Egbert de Vries, wilde de vertegenwoordigers van de vervoerbedrijven die maanden hebben gewerkt aan hun bieding, toch persoonlijk toespreken. ,,Het inleveren van de offertes is een spannend moment voor de vervoerders. Hun werk zit er op, het is nu voor hen afwachten wie wij als beste beoordelen. Het is goed om te zien dat de huidige vervoerders in Zaanstreek en Waterland willen blijven rijden. Dat betekent dat dit voor hen bekende gebied aantrekkelijk is om goed en duurzaam openbaar vervoer aan te bieden.’’

Inschrijving

Met het indienen van de offertes, komt een eind aan de periode van inschrijving. De Vervoerregio zal de offertes van de vervoerders de komende tijd beoordelen. Voor de zomer moet bekend worden welk vervoerbedrijf de komende maximaal vijftien jaar het openbaar vervoer in concessiegebied Zaanstreek-Waterland verzorgt.

Ambitieus en flexibel

De concessie Zaanstreek-Waterland behelst de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend (inclusief Beemster), Waterland, Wormerland en Zaanstad. De nieuwe concessie is ambitieus en flexibel. Zo moeten alle bussen vanaf de start volledig emissieloos rijden, moet de vervoerder snel inspelen op veranderende omstandigheden en inzetten op technologische vernieuwing voor reizigers, zoals betalen met andere middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van deur-tot-deur reizen.

Noodconcessies

De huidige OV-concessies voor het busvervoer in de nu nog twee concessies Zaanstreek en Waterland liepen op 12 december 2021 af. Vanwege de Covid-19 pandemie is de eerdere aanbesteding stopgezet en zijn met de twee huidige vervoerders noodconcessies overeengekomen. De noodconcessies lopen tot en met 9 december 2023. In 2018 is besloten deze concessies bij afloop samen te voegen tot één concessie Zaanstreek-Waterland.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.