Tekst (2 kolommen)

Mensen over de metro

Het nieuwe metronetwerk in 2027

Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden de metro’s vanaf 2027 op de meeste trajecten vaker. Om dit voor elkaar te krijgen verandert het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden.

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. In de eerste helft van 2025 waren er meerdere bijeenkomsten voor bewoners, organisaties en (stadsdeel)raden om mee te denken, zorgen te uiten en vragen te stellen. Experts van de Vervoerregio en GVB vertelden waarom het metronetwerk wordt aangepast. Ook was er gelegenheid om persoonlijk in gesprek te gaan met experts. Alle input is terug te vinden in de onderstaande verslagen.

Collage van portretten van mensen
Tekst (3 kolommen)
Tekst (1 kolom)

Waarom gaan er routes veranderen?

In de tunnel ('de Oostbuis') op het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor. Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.

De vier opties

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt in het najaar van 2025 door het dagelijks bestuur gekozen om in 2027 te gaan rijden. Het gaat om de metrolijnen M50, M51, M53 en M54. Voor de opties geldt:

  • In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
  • Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
  • De dienstregeling is betrouwbaarder.
  • Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als er vanuit ander (openbaar) vervoer wordt overgestapt op de metro. Het kan zijn dat een extra overstap nodig is om op de bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee reizigers naar de bestemming kunnen komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden. 

Plattegrond van het huidige metronetwerk

Hierboven staat het metronetwerk van nu. In onderstaand overzicht staat per optie wat er verandert en wat dit voor reizigers betekent. Metrolijn 52 gaat in geen van de opties anders rijden.

Bekijk je de plattegronden van de verschillende metrolijnen liever als document? Klik dan hier.


Tekst (uitklapbaar)
Optie 1: Aanpassen metrolijn 50 en metrolijn 53

Plattegrond optie 1 metrolijnen

Nu   

  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gein (lijn 50)
  • Directe verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station (lijn 53)
Toekomst
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas 
  • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station (nu lijn 53) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
  • Reizigers tussen Gein en Isolatorweg (nu lijn 50) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
    • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station en Gein én Isolatorweg hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken. 

     

    Bekijkt u optie 1 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 1 metrolijnen (pdf)  om het te downloaden.

    Optie 2: Aanpassen metrolijn 54
    Plattegrond optie 2 metrolijnen    
    Nu
    • Directe verbinding tussen Gein en Centraal station (lijn 54)
    Toekomst
    • Reizigers tussen Gein en Centraal Station (nu lijn 54) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
    • Reizigers tussen halte Gein en halte Centraal Station hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken.

     

    Bekijkt u optie 2 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 2 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.


    Optie 3: Aanpassen metrolijn 51

    Plattegrond optie 3 metrolijnen

    Nu
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
    Toekomst
    • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
      • Reizigers met als eindbestemming halte Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron. Dat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
    • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 5,5 minuten langer onderweg.
    • Reizigers die vanaf Centraal Station met lijn 53 of 54 richting een halte tussen Overamstel en Isolatorweg reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 50. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 7 minuten langer onderweg.


    Bekijkt u optie 3 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 3 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
    Optie 4: Aanpassen route metrolijn 51

    Plattegrond optie 4 metrolijnen

    Nu
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
    Toekomst
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas. 
    • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu de route van lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
      • Reizigers met als eindbestemming Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
      Overstappen
      • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron, wat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
      • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 of 51 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 6 minuten langer onderweg.


      Bekijkt u optie 4 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 4 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
      Tekst (1 kolom)

      Halte Van der Madeweg

      Halte Van der Madeweg wordt een belangrijk knooppunt in het nieuwe metronetwerk van Amsterdam. Bekijk hieronder de video.

       

      Hoe kiezen wij de beste optie?

      De Vervoerregio zorgt voor het openbaar vervoer (bus, tram en metro) in de regio Amsterdam. We maken afspraken met vervoerders, geven subsidies en investeren bijvoorbeeld in nieuwe trams en metro’s. Daarom informeren we alle belangstellenden over waarom de aanpassingen aan het metronetwerk nodig zijn en over de 4 opties. Zo organiseerden we (online en fysieke) bijeenkomsten in verschillende gemeenten en stadsdelen voor reizigers, organisaties en (stadsdeel)raden. We gebruiken alle ideeën zoals wensen, bedenkingen en kansen om tot een goede keuze te komen. 

      Uiteindelijk neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio het besluit (meer over het dagelijks bestuur vind je onderaan deze pagina). Dit doen wij op basis van de bevindingen van het dialoogtraject én de technische uitwerking, die bestaan uit:

      1. Bevindingen 'Mensen over de metro' 
        a. Horen wat de behoeftes en belangen van bewoners, ondernemers en gemeenten zijn bij de opties.
        b. De sociale en maatschappelijke impact van de keuze voor een nieuwe metroroute. 

      2. Technische uitwerking 
        a. Het comfort van de overstap, zoals toegankelijkheid en gevoel van veiligheid.
        b. De hoeveelheid mensen die wil reizen en hoeveel we er kunnen vervoeren.
        c. De aanwezigheid van ander openbaar vervoer bij uitval van de metro.
        d. Is het praktisch uitvoerbaar.
        e. Hoeveel geld gaat het kosten. 

      In dit document vind je meer informatie over de technische uitwerking van GVB.

      Hoe ziet het proces eruit?

      Tijdlijn aanpassen metrolijnen tot en met begin 2027

      Bekijk je de tijdlijn liever als document? Klik dan hier.

      Over het dagelijks bestuur en de regioraad

      Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio bestaat uit drie leden: de wethouders Verkeer en Vervoer van de gemeenten Zaanstad, Haarlemmermeer en Amsterdam. Zij vervullen de taken van het college van burgemeester en wethouders voor de Vervoerregio. De voorzitter is gekozen door de leden van het dagelijks bestuur. Ze vergaderen een keer per drie weken. Lees meer over het dagelijks bestuur.

      De regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio en telt 49 leden. De raden van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers vanuit de eigen raad (inclusief de voorzitter) en de wethouders van hun gemeente. Het aantal leden is naar verhouding van aantal inwoners verdeeld. Zij vervullen de taken van de raad voor de Vervoerregio. Lees meer over de regioraad.

      Hulp bij vertalen

      Hieronder vind je de link naar de handleiding hoe je deze pagina vertaalt in de webbrowser. De handleiding is in het Nederlands, Engels, Arabisch en het Spaans. 

      Vertalen - translate -  يترجم  - traducir

      Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

      Beste bezoeker,
      Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

      Functionele cookies

      Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

      Analytische cookies (optioneel)

      Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

      Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

      • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
      • Hoe bezoekers door de website bewegen.
      • Via welke bron bezoekers op de website komen.
      • Welke pagina’s worden bekeken.

      Social media

      U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.

      Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

      Beste bezoeker,
      Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

      Functionele cookies

      Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

      Analytische cookies (optioneel)

      Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

      Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

      • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
      • Hoe bezoekers door de website bewegen.
      • Via welke bron bezoekers op de website komen.
      • Welke pagina’s worden bekeken.

      Social media

      U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.