Banner met afbeeldingen
  • Banner HOV ZaanIJ
Tekst (1 kolom)

HOV ZaanIJ

We werken aan een snelle en betrouwbare verbinding tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad


Amsterdam en Zaanstad groeien snel. Er komen duizenden nieuwe woningen bij en er ontstaan steeds meer banen. Dat betekent ook: meer mensen die zich dagelijks tussen de stad en de Zaanstreek verplaatsen. De huidige bus- en treinverbindingen kunnen die groei op termijn niet volledig opvangen. Daarom onderzoeken we samen met de gemeenten Amsterdam en Zaanstad, de provincie Noord-Holland en het Rijk hoe we deze regio ook in de toekomst goed bereikbaar houden. Een mogelijke oplossing die we verder onderzoeken is de MetroBus ZaanIJ: een snelle, elektrische bus met het comfort van een metro. De MetroBus rijdt grotendeels over vrije rijbanen, heeft ruime haltes en vertrekt vaak. Zo kan er in de toekomst snel, comfortabel en duurzaam worden gereisd tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad. 

Wat is de MetroBus precies?

De MetroBus is een nieuwe vorm van hoogwaardig openbaar vervoer (ook wel Bus Rapid Transit, BRT, genoemd). Het is geen gewone bus, maar een moderne elektrische bus die eruitziet als een tram en rijdt met de betrouwbaarheid en frequentie van een metro. Internationaal wordt dit systeem succesvol ingezet in steden waar veel reizigers zijn en ruimte voor rails ontbreekt.

 

De MetroBus combineert het beste van twee werelden:

  • de snelheid en regelmaat van een metro;
  • de flexibiliteit van een bus;
  • en het comfort van een modern voertuig.
Tekst (2 kolommen)

Wat is er eerder onderzocht?

Voordat de huidige planstudie begon, zijn er al verschillende onderzoeken uitgevoerd. Hieronder lees je de belangrijkste resultaten.

 

Probleemanalyse (2020 – 2021)

In deze fase is onderzocht hoe het openbaar vervoer op de ZaanIJ-corridor functioneert en wat de gevolgen zijn van toekomstige woningbouw in Amsterdam-Noord en Zaandam-Oost. De conclusie: het huidige OV werkt goed, maar door de groei van het aantal inwoners ontstaan er in de toekomst knelpunten in capaciteit. Een verbetering van het OV op deze corridor is daarom noodzakelijk om de regio leefbaar en bereikbaar te houden.

 

Studie oplossingsrichtingen (2021 – 2022)

De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Zaanstad gaven ingenieursbureau Sweco opdracht om te onderzoeken welke vormen van hoogwaardig openbaar vervoer het beste passen op de ZaanIJ-corridor.

 

Er is gekeken naar:

  • metro
  • tram
  • en Bus Rapid Transit (BRT)

De conclusie van dit onderzoek was dat een BRT-systeem op dit moment de meest kansrijke en toekomstbestendige optie is om de verwachte groei van het aantal reizigers op te vangen.

 

De rapporten van deze eerdere studies zijn te vinden onder Documenten.

 

Wat gebeurt er nu?

Het project zit nu in de planstudiefase (2025–2027). In deze fase onderzoeken we de route, de inpassing in de omgeving en de effecten op verkeer en leefomgeving. Daarna volgt de planuitwerkingsfase (2027–2030), waarin het ontwerp en de vergunningen worden uitgewerkt. De realisatie begint naar verwachting rond 2030, zodat de verbinding er tussen 2035 en 2040 daadwerkelijk is.

Vervolgproces

Hoe kun je meedenken?
In de volgende fase betrekken we de omgeving bij de verdere uitwerking van de plannen. Op dat moment is er ook ruimte voor bewoners, ondernemers en organisaties om mee te denken over de inpassing van de route en de haltes. We willen graag dat de nieuwe verbinding goed aansluit bij wat bewoners en ondernemers nodig hebben. Daarom wordt alle inbreng zichtbaar teruggekoppeld en waar mogelijk verwerkt in de verdere uitwerking van de plannen.

Wil je op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Vervoerregio Amsterdam of stuur een e-mail naar hovzaanij@vervoerregio.nl.

 

Samenwerking

HOV ZaanIJ is onderdeel van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. In dit programma werken Rijk en regio sinds 2018 samen aan slimme en duurzame oplossingen voor woningbouw, economie en mobiliteit in de metropoolregio Amsterdam. Het project is een samenwerking tussen de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Zaanstad, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland. Samen onderzoeken we hoe de regio ZaanIJ in de toekomst goed bereikbaar kan blijven met hoogwaardig openbaar vervoer.

 

Documenten

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.