Banner met afbeeldingen
  • banner foto Venom
Tekst (1 kolom, smal)

Regionaal Verkeersmodel VENOM

VENOM is een regionaal verkeersprognosemodel voor strategische weg-en openbaar vervoerstudies, projecten en vraagstukken in de Metropoolregio Amsterdam. Diverse overheden werken nauw samen aan de ontwikkeling, beheer en onderhoud van VENOM. De beheerorganisatie, bestaande uit een regisseur en een beheerder, is ondergebracht bij de Vervoerregio Amsterdam.


Tekst (2 kolommen)

Wat is VENOM?

Een soepel functionerend verkeer- en vervoersysteem is een essentiële voorwaarde voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in de Randstad. VENOM is een initiatief van vijftien partners in de Metropoolregio Amsterdam (regio’s, gemeenten en provincies) en is een rekenkundig hulpmiddel waarmee effecten van projecten, maatregelen en beleid op de beschikbare ruimte, de mobiliteit en de infrastructuur onderzocht kunnen worden.

Regionale samenwerking

De regionale samenwerking m.b.t. VENOM bestaat sinds 2007 en wordt nu gevormd door vijftien partners:
Vervoerregio Amsterdam, provincies Noord-Holland en Flevoland, Rijkswaterstaat (regio's West-Nederland Noord en Midden-Nederland), ProRail, regio Zuid-Kennemerland, regio IJmond, regio Gooi en Vechtstreek en de gemeenten Almere, Amstelveen, Amsterdam, Haarlemmermeer, Lelystad, Purmerend en Zaanstad. Ten behoeve van de samenwerking is een overeenkomst opgesteld die periodiek wordt geëvalueerd en verlengd of vernieuwd.

Toepassingen

Het VENOM wordt, voor zowel wegverkeer als openbaar vervoer, voor verschillende grote en kleine studies en projecten ingezet:
• Modelstudies: o.a. Duinpolderweg, Uithoornlijn, Verbinding A8-A9 en diverse MIRT studies
• Basisprognoses: het gebruik van beschikbare basisresultaten bijvoorbeeld voor de MRA Ontwikkelagenda Spoor
• Lokale modellen: ontwikkeling en actualisaties (o.a. Regionaal Model Hilversum, Model Noord-Holland Zuid, RVMK IJmond, VMA, Diemen)

Studiegebied VENOM met basisregio's

 

Afstemming en aansluiting

Alle partners beschikken met VENOM over regionale netwerken, sociaal economische gegevens (inwoners, arbeidsplaatsen etc. ), matrices en verkeerstellingen waarmee ze hun eigen lokale of regionale model kunnen actualiseren. Door de regionale en lokale modellen op elkaar af te stemmen, vergroten de partners het draagvlak voor en consistentie van de verschillende modelresultaten. Verschillende gemeenten hebben hun verkeersmodel afgestemd op het VENOM of zijn daar mee bezig.

Afstemming Verkeersmodellen

Vigerend model

Het vigerend verkeersmodel is VENOM2024 (vastgesteld september 2024) en bestaat uit matrices, netwerken en toedelingen voor het basisjaar 2018 en de toekomstjaren 2030 en 2040 gebaseerd op  de meest recente WLO-scenario’s Hoog en Laag. De aanwezige modaliteiten zijn personenauto, vrachtverkeer, bus, tram, metro, trein en fiets. Aanwezige varianten: 2018 (basisjaar), 2030 (hoog), 2040 (laag en hoog). 

Het aanvraagformulier voor VENOM2024 treft u in de tegel 'VENOM  2024 aanvragen'  aan. Vul deze zo compleet mogelijk in en stuur deze naar ven om@ vervoer regio.nl. De beheerder zal de aanvraag beoordelen en indien akkoord verwerken en tot levering overgaan.

 

Nieuwsbrief

Met deze nieuwsbrief worden alle belanghebbenden, betrokkenen en geïnteresseerden op de hoogte gebracht van (de activiteiten rond) het Verkeersmodel van de Metropoolregio Amsterdam. De nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar. U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door uw gegevens in te vullen in het aanmeldformulier.

 

Contactpersonen: Ivo Hilderink (Regisseur) / Theo van der Linden (Beheerder)
 Mail het VENOM team  (venom @ vervoerregio.nl)

 

 


Afbeeldingen (alleen headers)