De komende periode start Connexxion met de implementatie van de concessie. Samen met de Vervoerregio zullen de veranderingen van het OV-aanbod tijdens een aantal bijeenkomsten in de regio aan gemeenten en de ReizigersAdviesRaad worden toegelicht. Het uiteindelijke vervoerplan voor 2018 wordt naar verwachting na de zomer van 2017 vastgesteld.
De concessie Amstelland- Meerlanden omvat de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn, plus enkele uitlopers naar Amsterdam, Haarlem, Mijdrecht en Wilnis. Het gebied is ruim 300 vierkante kilometer groot en telt meer dan 300.000 inwoners. In het concessiegebied ligt een belangrijke motor van de Nederlandse economie: de luchthaven Schiphol. Daarnaast is de bloemenveiling Aalsmeer een belangrijke pijler van de regio. De Vervoerregio draagt jaarlijks € 40,5 miljoen bij aan deze concessie.
De aanbestedingsprocedure verloopt volgens een vast stramien. Eerst stelt de Vervoerregio de belangrijkste uitgangspunten vast in een aanbestedingsstrategie. Op basis daarvan wordt een Programma van Eisen (PvE) opgesteld. Daarin staan de eisen waaraan de toekomstige concessiehouder minimaal moet voldoen. Het PvE geldt als een ‘politiek/maatschappelijk contract’ dat de Vervoerregio afsluit voor de inliggende gemeenten, de inwoners, bedrijven en instellingen, de reizigers en de aangrenzende overheden.
Na een uitgebreide adviesronde langs belanghebbende partijen wordt het definitieve PvE geschreven. Vervolgens wordt het PvE omgezet in een bestek: de technische en juridische uitwerking van het PvE. Daarna start de aanbestedingsprocedure. De inschrijvingen van vervoerders worden getoetst en beoordeeld aan de hand van de criteria in het bestek.
De aanbesteding Amstelland Meerlanden 2018 is onder kenmerk 105097 te vinden op aanbestedingsplatform TenderNed. Ga hiervoor naar www.tenderned.nl.
De Vervoerregio heeft voor de aanbesteding de volgende doelstellingen geformuleerd:
Het concessiegebied Amstelland- Meerlanden kent een aantal trajecten met een grote reizigersstroom verder de Randstad in. In Amstelland-Meerlanden is daarom de afgelopen jaren een netwerk van R-netlijnen (als onderdeel van het HOV-netwerk door de Randstad) ontstaan. De R-netlijnen 300 en 310 reden al (de voormalige Zuidtangent). Maar daar kwamen in december 2014 de lijnen 340, 346 en 356 bij.
Vanuit het concessiegebied is nu ook de bereikbaarheid voor reizigers, personeel en bezoekers van Luchthaven Schiphol verbeterd met Schiphol Sternet. Schiphol Sternet integreert het voormalig besloten personeelsvervoer en het openbaar vervoer in één systeem. Hiervoor betaalt Schiphol Group een jaarlijkse bijdrage aan Vervoerregio Amsterdam.
In het najaar van 2015 is het aanbestedingsteam van de Stadsregio (nu Vervoerregio) begonnen met de voorbereidingen van de aanbesteding. Hieronder is te zien wanneer de verschillende aanbestedingsdocumenten door het dagelijks bestuur van de Stadsregio zijn vastgesteld.
29 oktober 2015 | Plan van aanpak vastgesteld |
10 december 2015 | Aanbestedingsstrategie vastgesteld |
28 januari 2016 | Ontwerp Programma van Eisen vastgesteld |
februari – maart 2016 | Inspraakperiode |
april 2016 | Programma van Eisen vastgesteld |
9 juni 2016 | Bestek vastgesteld en aankondiging opdracht |
20 juni 2016 | Publicatie aanbestedingsdocumenten |
oktober 2016 | Sluiting inschrijvingsperiode |
december 2016 | Gunning: de nieuwe vervoerder wordt geselecteerd |
december 2017 | Start nieuwe dienstregeling |
Het ontwerp Programma van Eisen is ook in de Regioraad van 15 maart en 10 mei 2016 besproken.
De voorbereidingen op de invoering van de nieuwe concessie zijn in volle gang. Informatie over de innovaties, het nieuwe materieel, het vervoerplan en vragen van reizigers is te vinden op: www.connexxion.nl/aml.
Connexxion start per 10 december 2017 met een fors aantal Connexxion buslijnen die R-net worden. Ook komen er geheel nieuwe R-net lijnen bij. De weergegeven kaart toont schematisch waar R-net straks rijdt en met welke lijnnummers. Het betreft hier de situatie zoals deze zal zijn totdat de Noord-Zuidlijn in gebruik genomen wordt. Dit is voorzien op 22 juli 2018. Vanaf dat moment komen er wederom wijzigingen in het netwerk. Het basisnetwerk en Schipholnet (de nieuwe naam van Schiphol Sternet) zullen later gepubliceerd worden. De getoonde kaart is onder voorbehoud; op details kan de kaart nog wijzigen.