De planuitwerking gaat pas van start als er, vanuit alle betrokken partijen, harde toezeggingen zijn over de financiering. Een reservering in de begroting is de uitgangspunt. In de planuitwerking staat de wijze van uitvoering van het project centraal. Belangrijk aandachtspunt: tussen de start van de planuitwerking en de start van de realisatie mogen maximaal 24 maanden zitten.
Doelen & gewenst resultaat
Samenwerking planuitwerkingsfase en beslisinformatie faseovergang
Deze fase kent normaal gesproken geen grote wijzigingen meer in de scope, planning en kosten van het project. Het is tijd voor het bevestiging van gemaakte afspraken en het invullen van de laatste details. De partijen maken alles gereed om tot realisatie over te gaan. De projecttrekker/wegbeheerder start indien nodig de ruimtelijke procedures op en vraagt de benodigde vergunningen aan. Bij tram- en metroprojecten zal hij ook de juiste procedure in het kader van de Wet Lokaal Spoor moeten doorlopen. De Vervoerregio is volgens deze wet eindverantwoordelijk voor aanleg en instandhouding, veiligheid en financiering van lokaal spoor. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam is, via delegatie door het dagelijks bestuur, verantwoordelijk voor de vergunningverlening voor indienststelling van nieuwe spoorweginfrastructuur.
Definitieve aanvraag en toezegging bijdrage
De wegbeheerder zal nu ook de aanvraag voor een financiële Vervoerregiobijdrage definitief maken en met de Vervoerregio afstemmen. Hij overlegt de benodigde stukken (scope, effecten, kosten, planning, et cetera.). De Vervoerregio toetst of ze overeenkomen met eerder gemaakte afspraken. Als dat zo is, en als er ook over de opbouw en kwaliteit van de kosten overeenstemming is, zal de Vervoerregio niet opnieuw berekeningen uitvoeren. De bijdrage die op basis van de planstudie was toegezegd, is dan definitief.
Grote wijzigingen?
Zijn er toch omvangrijke wijzigingen aan de voorkeursoplossing nodig, dan beoordeelt de Vervoerregio of deze passen binnen de doelen en uitgangspunten van de Vervoerregio. Als dat niet het geval is, dan zoeken we in overleg met de wegbeheerder een oplossing. Mogelijk heroverwegen we de financiële bijdrage.
Onderwerpen beslisinformatie
We maken afspraken over de onderwerpen in de onderstaande tabel. Zijn bepaalde onderwerpen voor het project niet relevant, dan kunnen de betrokken partijen hier beargumenteerd van afwijken.
1. Aanleiding, probleem, urgentie
Definitieve bevestiging van de afspraken in eerdere fasen
2. Doelen en ambities
Definitieve bevestiging van de afgesproken doelen en ambities met het project
3. Belangen / verantwoordelijkheden
Definitieve bevestiging gemaakte afspraken
4. Scope en afbakening
Definitieve bevestiging gemaakte afspraken vastgelegd in (referentie)ontwerp, ontwerpnota en klant eis specificaties.
5. Realisatiekosten
Definitieve bevestiging gemaakte afspraken op basis van een SSK-raming met onderscheid in bouwkosten, EK en risicoreservering. De Vervoerregio toetst financieel-technische uitwerking o.b.v. de kwaliteitseisen van de Vervoerregio en afgesproken scope.
6. Risicoanalyse en -beheersing
Definitieve afspraken over de omvang van de risicoreservering en de risicoverdeling
7. Aanbestedingsvorm
Vastlegging van de overeengekomen aanbestedingsvorm en in geval van geïntegreerd contract afspraken over te hanteren EMVI-criteria
8. Exploitatie en beheer / onderhoud
Definitieve bevestiging gemaakte afspraken over exploitatie, gebruik en beheer en onderhoud en de bekostiging of verrekening daarvan.
9. Effecten en kosteneffectiviteit
Behalen we onverminderd de beoogde effecten met het project? Toetsing op basis van de resultaten van de planuitwerking.
10. Bijdrage Vervoerregio en andere partijen
Definitieve bevestiging gemaakte afspraken, met nadruk op toetsing van onverminderde realisatie van beoogde effecten. Daarna definitief maken van wijze van beschikken: lump sum of werkelijk gemaakte kosten. De aanvrager levert de benodigde stukken aan voor de definitieve aanvraag voor een financiële bijdrage.
11. Planning, fasering en mijlpalen
Vastleggen van het moment van ingebruikname/oplevering, mijlpalen, kasritme en betalingsregime
12. Plan van aanpak volgende fase, inclusief personele capaciteit en rolverdeling
Het plan van aanpak voor de realisatiefase, betreft onder meer uitvoeringsmaatregelen, omgevingsmanagement en planning daarvan en afspraken over de betrokkenheid van de Vervoerregio en andere partijen.
13. (Studie)kosten volgende fase
De voorbereidingskosten in de realisatiefase vallen onder de engineeringskosten (EK) en zijn onderdeel van de financiële bijdrage
Bekijk hier de afspraken en beslisinformatie bij afronding van de:
Besluit dagelijks bestuur
Op basis van de beslisinformatie over deze onderwerpen besluit het dagelijks bestuur van de Vervoerregio over: